In­hi­mil­lis­tä Suo­mea ra­ken­ta­maan läh­te­vät kon­ka­ri­po­lii­tik­ko, il­mas­to­ää­ni­ha­ra­va, eriar­voi­suus­asian­tun­ti­ja ja tv-per­soo­na

Paavo Arhinmäki, Mai Kivelä, Petra Malin ja Wallu Valpio.

Vasemmistoliitto julkisti ensimmäiset Helsingin vaalipiirin ehdokkaansa huhtikuun eduskuntavaaleihin. Kansanedustaja Paavo Arhinmäki hakee eduskuntaan neljännelle kaudelle, kun taas Helsingin kaupunginvaltuutetut Mai Kivelä, Petra Malin ja varavaltuutettu Wallu Valpio tavoittelevat kevään vaaleissa ensimmäistä valintaansa.

Ehdokkaiden yhteinen tavoite on inhimillinen Suomi. Puolueen mukaan työelämän murros, yhteiskunnan eriarvoistuminen ja ilmastonmuutos ovat akuutteja ongelmia, joita on ratkaistava vauhdikkaasti ja inhimillisyys edellä. Kevään vaaleissa vasemmisto hakee vaalivoittoa ja yli 10% kannatusta.

Arhinmäki: “Nyt tarvitsemme kaikki voimat muutoksen puolesta.”

Kansanedustaja Paavo Arhinmäki (s. 1976) päätyi pitkän harkinnan jälkeen asettua ehdolle ja tavoitella neljättä kauttaan eduskunnassa.

– Uudistunut ja uudistuva vasemmisto tarvitsee myös kokeneita edustajia, Arhinmäki perustelee. – Hyvin laajasti ihmiset toivoivat minun asettuvan ehdolle uudestaan.

Palo politiikkaan ei ole Arhinmäellä hiipunut:

– Päinvastoin. Sipilän hallitus saa sen roihuamaan viikosta toiseen. Nyt tarvitaan kaikki voimat liikkeelle, jotta politiikan suuntaa saadaan isosti muutettua. Ihmiset ovat harvinaisen tyytymättömiä ja kyllästyneitä nykyhallituksen politiikkaan.

Arhinmäen mukaan vasemmistolla on iso työ huolehtia siitä, ettei pettymys harjoitettuun politiikkaan passivoi vaan aktivoi ihmisiä toimimaan ja äänestämään.

Kivelä: “Olemme viimeinen sukupolvi, joka voi pysäyttää ilmastonmuutoksen.”

Animalian toiminnanjohtaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu Mai Kivelä (s.1982) asettuu nyt toista kertaa ehdolle eduskuntaan. Tärkein syy Kivelän ehdolle asettumiselle on halu tehdä kaikkensa ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

– Meidän aikamme tullaan muistamaan siitä, miten me toimimme ilmastonmuutoksen edessä, Kivelä kommentoi. – Ilmastonmuutoksen torjuminen on myös suuri tasa-arvokysymys.

Pitkän linjan eläin- ja ympäristöaktiivi Kivelä sai viime vuoden kunnallisvaaleissa huiman 3354 äänen potin. Viime eduskuntavaaleissa häntä äänesti 4683 ihmistä.

Malin: “Nykyinen politiikka vaarantaa meidät ja koko planeetan.”

Helsingin kaupunginvaltuutettu Petra Malin (s.1980) asettuu ehdolle niin ikää toista kertaa. Motiivit löytyvät Suomen eriarvoistumisesta ja halusta tehdä parempaa ilmasto-, koulutus- ja sosiaalipolitiikkaa.

– Tiedon ja osaamisen arvostus pitää saada takaisin politiikkaan, Malin vaatii. – Tarvitaan satsauksia varhaiskasvatukseen, koulutukseen ja tieteen tekemiseen, ja tutkimukseen perustuvaa politiikkaa.

Taustaltaan Malin on sosiaalityöntekijä ja väitöskirjatutkija, Helsingin vasemmiston kaupunginvaltuutettu ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen.

Valpio: “Jokaiselle oikeus elää omalla työllään.”

Puolueen ensimmäisten ehdokasjulkistusten väriläiskänä nähdään kulttuuripersoona Wallu Valpio (s.1973). Ehdokkuutensa myötä Valpio haluaa edistää erityisesti työn oikeudenmukaisuutta, moniarvoista yhteiskuntaa ja tasa-arvoa.

– Samanarvoisuus on pohjoismaisista arvoista tärkein, Valpio sanoo. – Se on koko Suomen kansan etu.
Valpio on Helsingin kaupungin varavaltuutettu, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan varajäsen sekä Elävän musiikin yhdistys ELMU ry:n hallituksen varapuheenjohtaja. Pitkän televisio- ja kulttuuriuransa myötä Valpio on tullut tunnetuksi sanavalmiina toimittajana ja juontajana.