Huomisen Suomi -keskustelutilaisuus 21.4.

Huomisen Suomi

Vasemmistoliiton aluepoliittinen ryhmä ja eduskuntaryhmä kutsuu sinut kuulemaan ja keskustelemaan kaupunki- ja aluepolitiikasta. Tarkoituksena on pohtia alue- ja kaupunkipolitiikkaa laajasti ja etsiä konkreettisia toimenpidesuosituksia. Tilaisuus on avoin kaikille ja sillä pohjustetaan puolueen alue- ja kaupunkipoliittista ohjelmatyötä.

Aika: perjantai 21.4. klo 14–16
Paikka: Eduskunnan kansalaisinfo (Arkadiankatu 3)
Livestream: Vasemmistoliiton Facebook-sivulla

Alue- ja kaupunkipolitiikka on nyt ajankohtaisempaa kuin pitkään aikaan, kun maahan rakennetaan maakuntahallintoa ja talous kehittyy eri puolilla Suomea eritahtisesti. Toisaalla Suomessa vallitsee asuntopula, kun taas toisaalla asuntojen arvot laskevat. Globalisaatio ja talouden kehitys suosii suurkaupunkeja ja muuttovirta kaupunkeihin jatkuu, mutta toisaalta nousussa on uudenlainen lokalisaatio-trendi: etätyö, yhteisöllisyyden arvostus ja puhtaan luonnon merkitys kasvattavat maaseudun vetovoimaa ja mahdollisuuksia.

Koko maan tasapainoinen aluekehitys ja ihmisten oikeus valita asuinpaikkansa on tärkeä tavoite, mutta miten se voidaan käytännössä toteuttaa, vai voidaanko? Miten voidaan purkaa maaseutu vs. kaupungit -vastakkainasettelua? Voiko ja pitääkö aluerakenteen kehitykseen vaikuttaa politiikalla? Vasemmiston tavoitteina on ihmisten välinen tasa-arvo, kestävä elämäntapa, vapaus, oikeus työhön ja toimeentuloon sekä laadukkaat julkiset palvelut kaikille. Miten ne kääntyvät aluepolitiikaksi?

Tilaisuus streamataan Facebookiin, joten voit seurata sitä myös etänä ja muualta Suomesta.

Ohjelma

14.00 AvaussanatHanna Sarkkinen, Vasemmiston oululainen kansanedustaja, puolueen vpj, aluepoliittisen työryhmän pj

Millainen on maakuntien Suomi?Jarkko Huovinen, Kuntaliiton alueet ja yhdyskunnat -yksikön johtaja Esitys: Huovinen_Millainen on maakuntien Suomi

Kaupunkipolitiikkaa etsimässäSeppo Laakso, kaupunkitutkija, Kaupunkitutkimus TA toimitusjohtaja Esitys: Laakso_Kaupunkipolitiikkaa_etsimässä

Maaseudun tulevaisuusChristell Åström, Maaseutupolitiikan neuvoston pääsihteeri, neuvotteleva virkamies maa- ja metsätalousministeriö Esitys: Astrom_Maaseudun tulevaisuus

KommenttipuheenvuoroSauli Hievanen, SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija
Keskustelua

16.00 Tilaisuus päättyy

Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa keskustelemaan vasemmistolaisesta alue- ja kaupunkipolitiikasta!

Facebook-tapahtuma