Julkisia palveluja vahvistettava

Vasemmistoliiton puoluevaltuuston kannanotto 20.11.2016

Suomi ei ole osakeyhtiö – julkisia palveluja vahvistettava

Vasemmistoliiton mielestä yhteiskunnallisesti tärkeät palvelut tulee tuottaa julkisina myös jatkossa. Se takaa demokraattisen valvonnan, kohtuullisen hinnoittelun ja julkisten varojen tehokkaan käytön. Suomi ei ole osakeyhtiö, eikä yhteisiä varoja tule käyttää yksityisten firmojen voittojen paisuttamiseksi.

Sipilän hallitus romuttaa julkiset palvelut yhtiöittämisellä ja yksityistämisellä. Jatkuva julkisten palveluiden alibudjetointi ja asiakasmaksujen korottaminen heikentää palveluiden laatua, saavutettavuutta ja mainetta.

Vasemmistoliitto ei hyväksy julkisten palveluiden pakkoyhtiöittämistä. Yhtiöittämisvimma koskee muutakin kuin sosiaali- ja terveyspalveluja. Hallitus on ilmoittanut myös, että työ- ja elinkeinotoimistojen työnvälitys ulkoistetaan yksityisille yrityksille maakuntauudistuksessa. Vasemmistoliitto ei hyväksy työttömien elämän altistamista bisnekselle. Osa maakuntien tukipalveluista aiotaan maakuntauudistuksessa hoitaa valtakunnallisesti ja kilpailuttaen. Tämä vie nekin kunnallisen paikallisen päätöksenteon ulkopuolelle.

Yksityistämis- ja yhtiöittämisinto ulottuu myös liikennepolitiikkaan, jossa niin sanotun liikennekaaren varjolla hallitus suunnittelee liikenneverkkojen yhtiöittämistä. Lisäksi hallitus aikoo siirtää 2,4 miljardilla valtion omistuksia uuteen ”kehitysyhtiöön”, joka voisi tehdä yritysjärjestelyjä nykyistä vapaammin. Kehitysyhtiön tulot olisivat valtion budjetin ulkopuolella.

Kunnat ovat saaneet aiemmin edullista lainaa omistamaltaan Kuntarahoitus Oy:ltä. Maakuntauudistus ei saa heikentää yhtiön toimintamahdollisuuksia, eikä vaikeuttaa kuntien investointeja. Vasemmistoliiton mielestä kunnille täytyy turvata edullinen rahoitus esimerkiksi homekoulujen korjaamiseen.

Vasemmistoliitto kannattaa julkisen omistajaroolin kehittämistä. Kärsivällistä pääomaa ja julkista tukea tarvitaan uudenlaisten liiketoimintamallien synnyttämiseen, mutta tuottavaa kansallisomaisuutta ei kannata myydä.

Lisätiedot:
Pia Lohikoski, Vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtaja