Kotkan saaristoon myös maksuton TBE-suoja

Tiedote 20.3.2017

Vasemmistoliitto perää Kotkan saaristoon maksutonta TBE-suojaa

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen ja Joona Mielonen peräävät puutiaisaivotulehdusta torjuvan TBE-rokotteen laajentamista Kotkaan, joka on eräs taudin riskialueista Suomessa.
Puutiaisaivotulehduksen vastainen TBE-rokote kuuluu kansalliseen rokotusohjelmaan taudin eniten vaivaamalla Ahvenanmaalla, ja sitä on sittemmin laajennettu myös Paraisille ja Simon kuntaan. Näillä alueilla rokotetta tarjotaan maksutta asukkaille ja tietyin ehdoin kesäasukkaille ja luonnossa liikkuville.
–          Myös Kotka on saatava rokotusohjelman piiriin ja siten maksuttomaksi, sanoo Kotkan Vasemmistoliiton Joona Mielonen, joka on käynnistänyt aiheesta myös nimien keruun kansalaisvetoomukseen.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen on puolestaan jättänyt aiheesta hallitukselle kirjallisen kysymyksen. Pekonen perää hallitusta takaamaan sen, että TBE-rokotteen kattavuus pysyy riittävän korkeana kaikilla Suomen riskialueilla.
Tehokkaan suojan saamiseksi vaaditaan vähintään kolme noin 50 euroa maksavaa pistosta, eli yhteensä noin 150 euroa.
–          Tämä on erityisesti pienituloiselle ihmiselle merkittävä summa. Yhteiskunnan etu olisi, että kaikki riskialueiden asukkaat ottaisivat rokotteen, eikä vakava tauti jälkiseurauksineen ja korkeine kustannuksineen yleistyisi, sanoo Pekonen.

Lisätietoa:
Joona Mielonen, 050 530 9112