Outi Ojala on poissa

Aino-Kaisa Pekonen: Suurisydäminen Outi on poissa

Outi Ojala oli lukemattomien suomalaisten esikuva tinkimättömänä tasa-arvoisen yhteiskunnan puolustajana. Näkemyksillään, viisaudellaan, ja määrätietoisella neuvotteluratkaisujen hakemisellaan hän nautti suomalaisessa yhteiskunnassa suurta arvostusta yli puoluerajojen. Outi oli temperamenttinen ja tarvittaessa tiukka, mutta aina oikeudenmukainen ja pyrki ymmärtämään myös toisten näkemyksiä.

Outi oli tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden ääni, missä vain hän istui pöytään. Niin kotikaupunkinsa Helsingin kaupunginvaltuustossa ja –hallituksessa, kansanedustajana ja eduskuntaryhmän puheenjohtajana eduskunnassa, Pohjoismaiden neuvoston presidenttinä, kuin Vasemmiston europarlamentaarikkona Brysselissä.

Outi katsoi asioita kansainvälisin silmin. Kansallista ei ole ilman kansainvälistä. Hän oli viimeiseen asti suuri pohjoismaisuuden, demokratian ja kansalaisjärjestöjen puolestapuhuja. Outin kädenjälki näkyy, ja häntä muistetaan lämmöllä monissa pohjoismaisuutta, kansainvälisyyttä ja rauhanasiaa edistävissä kansalaisjärjestöissä.

1990-luvun lopussa Outi Ojalan aloitteesta alettiin eduskunnassa keskustella vanhentuneen avioliittolainsäädännön uudistamisesta. Tuon prosessin seurauksena hyväksyttiin ensin laki rekisteröidystä parisuhteesta vuonna 2001, ja tänä keväänä astui viimein voimaan tasa-arvoinen avioliittolaki.

Outin jättämä aukko on suuri. Samalla hän kuitenkin jätti jälkeensä suuren joukon ihmisiä, jotka saivat innoitusta ja voimaa Outin esimerkistä ja kannustuksesta. Outi painotti jatkuvuutta, tukien ja kannustaen nuoria osallistumaan ja vaikuttamaan.

Outi oli myös minun innoittajani ja tukijani, kun emmin lähtöä ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa 2011. Kannustavilla ja rauhoittavilla viesteillään Outi valoi minuun uskoa, että kyllä minä pystyn.

Viimeisen kerran tapasin Outin eduskunnassa pari viikkoa sitten, kun hän osallistui veteraanikansanedustajien tilaisuuteen. Hän oli huolissaan eriarvoisuuden ja suvaitsemattomuuden kasvusta Suomessa, mutta samalla iloinen vasemmiston kansanedustajien aktiivisuudesta suunnan kääntämiseksi. Työ jatkuu, Outi!

Outin suurta sydäntä muistaen,
Aino-Kaisa Pekonen