Pakkopalautukset lopetettava

Vasemmistoliitto vaatii epäinhimillisten pakkopalautusten lopettamista. Suomen ei pidä palauttaa ihmisiä turvattomille alueille.

”Meillä on Suomessa varaa toimia toisin. Kyse on arvoistamme ja siitä että tosiasiallisesti, emmekä vain paperilla ja juhlapuheissa, kunnioitamme ihmisoikeuksia”, presidenttiehdokas Merja Kyllönen sanoo.

Suomi palautti vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon aikana 50 ihmistä Irakiin ja 26 ihmistä Afganistaniin.  Osa palautetuista on alaikäisiä. Sisäministeri Risikko on aiemmin kehottanut työtä löytäneitä turvapaikanhakijoita hakemaan työperäistä oleskelulupaa. Siksi työlupapäätöksiä odottavien ihmisten palauttaminen kesken prosessin rapauttaa luottamusta viranomaisiin ja oikeusvaltioon.

Afganistanin turvallisuustilanne on heikentynyt viimeisten vuosien aikana. Tuhansia siviilejä on YK:n mukaan kuollut ja haavoittunut lisääntyneen väkivallan seurauksena myös sellaisilla alueilla, johon palautetaan ihmisiä. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International vetoaa EU-maihin pakkopalautusten keskeyttämiseksi Afganistaniin.

Suomen toiminta on hyvin ristiriitaista. Suomi palauttaa maihin, joihin omien viranomaistemme mukaan ei pitäisi edes matkustaa. Ulkoministeriön matkustustiedote Irakista (17.10.) toteaa, että turvallisuustilanne Irakissa on hyvin huono ja terrori-iskujen riski on merkittävä suuressa osassa maata. Matkustustiedote Afganistanista (2.10.) kertoo, että turvallisuustilanne on kriittinen tai heikko koko maassa.

Hallitus perustelee palautuksia vaarallisille alueille viittaamalla esimerkiksi sisäisen paon mahdollisuuteen. Se tarkoittaa, että ihmisiä voidaan palauttaa muualle kuin kotiseudulleen. Suomella on vastuu varmistaa palautettavien turvallisuus, mutta kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia kierretään tietoisesti. Ihmisten palauttaminen Afganistaniin, Irakiin tai Somaliaan ei ole inhimillisesti kestävää.