Riittävällä asuntotuotannolla ja vuokrajarrulla asumisen hinta kuriin

-Asumisen hinta saadaan kuriin riittävällä asuntotuotannolla ja vahvalla maapolitiikalla. Kunnan on kaavoitettava riittävästi asuntoja vastaamaan kysyntään ja rakennettava kuntaomisteisia kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, sanoi Vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Lohikoski avatessaan lauantaina Vasemmistoliiton puoluevaltuuston kokouksen.

Vasemmistoliitto on esittänyt yleistä vuokrankorotusjarrua, jolla suurimmissa kaupungeissa voitaisiin hillitä vuokrien kohtuutonta nousua, jos muut keinot eivät riitä.

– Suomessa on 1990-luvulta lähtien ollut eurooppalaisittain katsoen erittäin vähän säännellyt vuokramarkkinat. Vain valtion tuella rakennetuissa ARA-taloissa vuokrat on säännelty omakustannusperiaatteella, Lohikoski totesi. – Muissa vuokrasuhteissa eletään vapaata markkinataloutta, joissa vuokranantajat vuokra-asuntopulan vallitessa kilvan korottavat vuokria. Asumisen pitäisi olla perusoikeus, mutta asunnottomuustilastot kertovat, että näin ei ole.

Lohikoski on huolestunut myös työssään vuokralaisten edunvalvojana kohtaamistaan tapauksista, joissa asukkaat eivät ole voineet varautua siihen, että KELA tulkitseekin osin paikallisia sosiaalitoimistoja tiukemmin kuntakohtaisia kohtuullisia asumismenoja.

– Vuokramarkkinoiden heikoimmassa asemassa olevien pitäisi pienituloisuutensa ja siihen nähden suurten asumismenojen takia saada asumistuen lisäksi toimeentulotukea. Heillä ei ole nyt KELA-kriisin takia edessään muuta vaihtoehtoa kuin leipäjonot.
– Toimeentulotuen siirto KELA:lle on kauhuesimerkki siitä, miten liian vähäisillä resursseilla ja huonosti – vain säästöt mielessä käytäntöön viety uudistus – johtaa katastrofiin ja sosiaaliseen kriisiin, Lohikoski sanoi.

Pia Lohikosken puoluevaltuuston avauspuhe kokonaisuudessaan >>