Sipilä osoittaisi johtajuutta viheltämällä sotepelin poikki

Li Andersson piti Vasemmistoliiton puoluevaltuustolle puheen sosiaali- ja terveyspalveluiden, ulko- ja turvallisuuspolitiikan sekä Euroopan unionin tulevaisuudesta.

Andersson totesi, että sote-uudistus on tämän vaalikauden tärkein kysymys ja ryöpytti voimakkaasti keskustaministereitä Juha Sipilää ja Annika Saarikkoa heidän kuluneella viikolla antamistaan monopolilausunnoistaan.

– On käsittämätöntä, että keskustaministerit yrittävät pestä käsiään Meri-Lapin tulevasta 1,1 miljardin arvoisesta yksityisestä monopolista. Heidän ajamansa sote-malli johtaisi vastaavan kaltaiseen tilanteeseen lähes koko maassa. Pääministeri Sipilä voi osoittaa johtajuutta viheltämällä kokoomuslobbareiden sotepelin poikki, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson toteaa.

Paikallispäättäjät päättivät viime viikolla Länsi-Pohjan keskussairaalan siirtymisestä Mehiläisen hoidettavaksi 15 vuodeksi sopimuksella, jonka irtisanomisesta seuraisi jopa 100 miljoonan lasku.

– Julkisuudessa on käytetty nimitystä yhteisyritys, mikä on sikäli harhaanjohtavaa, että suomalaiset veronmaksajat kyllä yhdessä rahoittavat pääomasijoittajien voitot, mutta 80% omistuksella Mehiläinen yksin päättää, Andersson sanoo.

Vasemmistoliitto vaatii hallitusta palaamaan parlamentaariseen valmisteluun ja että sosiaalihuoltolakiin ja terveydenhuoltolakiin lisätään asukkaiden palveluoikeuksia täsmentäviä kirjauksia, joilla estetään palvelujen laadun ja saatavuuden heikennykset.

EU:n tulevaisuus vaatii vakavaa linjakeskustelua.

EU-poliittiselle linjakeskustelulle on erittäin suuri tarve Suomessa juuri nyt, eikä se liity ainoastaan Suomen rooliin EU:n puheenjohtajamaana vuonna 2019. Tänä syksynä on EU:ssa käynnissä kolme eri prosessia, jotka kaikki liittyvät tiiviisti unionin ja eurooppalaisen yhteistyön tulevaisuuteen: EU:n sosiaalinen ulottuvuus, rahaliitto EMUn kehittäminen sekä eurooppalaisen sotilasyhteistyön syventäminen.

– EU:lla ei ole tulevaisuutta, ellei unionissa onnistuta palauttamaan ihmisten uskoa siihen, että kansainvälisellä yhteistyöllä pystytään puuttumaan hyvinvointia ja arjen turvallisuutta nakertaviin ilmiöihin, Li Andersson sanoo.

Vasemmisto vaatii, että palkkadumppaukseen puuttuminen, työllisyyden parantaminen, veroparatiistalouden lopettaminen sekä ilmastonmuutoksen torjuminen asetetaan keskiöön kaikessa Euroopan unionin toiminnassa.

Lisätietoja:
Li Andersson
040 5088697

Koko puhe on luettavissa: http://www.vasemmisto.fi/ajankohtaista/li-andersson-puhe-puoluevaltuustossa/