Suo­men ir­tau­dut­ta­va Na­ton yh­tei­sen puo­lus­tuk­sen har­joi­tuk­sis­ta

Vasemmistoliitto panostaisi sotilaallisen jännityksen liennyttämiseen.

Vasemmistoliiton puoluevaltuusto katsoo, että Suomen on panostettava voimakkaasti Itämeren ja pohjoisten alueiden turvallisuuspoliittisen jännityksen lieventämiseen. Erityisesti suurvaltojen vastakkainasettelu on lisääntynyt hälyttävästi Suomen lähialueilla. Itämeri ja arktiset alueet eivät aiemmin historiassa ole olleet konfliktin alkulähteitä. Näin pitää olla tulevaisuudessakin.

Suomen pitää olla nykyistä huomattavasti aloitteellisempi ratkaisujen etsimisessä nykyiseen vastakkainasetteluun eikä ainoastaan varautua konflikteihin sotilaallisin keinoin. Suomella on aloitteellisuuteen hyvät edellytykset sotilaallisesti liittoutumattomana maana, jolla on toimivat suhteet itään ja länteen. Helsinki on toiminut aiemminkin isäntänä, kun Euroopassa on rakennettu eurooppalaista turvallisuutta ja yhteistyötä.

Euroopan vakaus ja turvallisuus edellyttävät jännitteiden vähentämistä. Suomen osallistuminen suuriin sotilasliitto Naton sotaharjoituksiin on omiaan lisäämään sotilaallista jännitystä lähialueilla. Yksi esimerkki tästä on Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa edelleen jatkuva Trident Juncture -sotaharjoitus, joka on Naton suurin sotaharjoitus sitten kylmän sodan päättymisen.

Trident Juncturen tarkoitus on harjoitella Naton perustamissopimuksen 5. artiklan mukaista Nato-maiden yhteistä puolustusta. Vasemmistoliiton mielestä liittoutumattomana maana Suomen ei pidä osallistua tällaisiin harjoituksiin. Paitsi että ne lisäävät vastakkainasettelua, ne myös luovat epäselvyyttä Suomen turvallisuuspoliittisesta asemasta. Suomen nykyisen ulkopoliittisen johdon vakuuttelut, että Suomi osallistuu Nato-harjoituksiin vain vahvistaakseen Suomen omaa puolustusta, eivät ole vakuuttavia.

Vasemmistoliitto esittää myös, että Suomen sotilaallinen liittoutumattomuus kirjataan selvästi seuraavan hallituksen ohjelmaan.

Lisätiedot:

Pia Lohikoski, vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtaja, 050 362 9496