Suomesta Itämeren alueen rauhanrakentaja

Vasemmistoliiton Helsingissä kokoontuneen puoluevaltuuston kannanotto 20.11.2016

Suomesta Itämeren alueen rauhanrakentaja

Vasemmistoliitto vaatii, että Suomen on otettava aktiivinen rooli rauhanrakentajana ja sotilaallisten jännitteiden lieventäjänä Itämeren alueella. Suomen on edistettävä Naton ja Venäjän välistä dialogia ja diplomaattisen ratkaisun löytämistä nokittelu- ja varustelukierteen syventämisen sijaan.

Nykyisen vastakkainasettelun lisääntymisen taustalla on paitsi Venäjän laiton Krimin valtaus ja Ukrainan kriisi, myös Naton voimakkaasti lisääntynyt läsnäolo ja sotilaallinen toiminta Itämerellä. Tilanne on johtanut Venäjän ja Naton väliseen vuorottaiseen joukkojen lisäämiseen ja varustautumiseen.

Suomen hallitus on vienyt Suomen mukaan Naton ja Yhdysvaltain harjoitustoimintaan eduskunnan ohittaen. Myös Yhdysvaltojen kanssa solmittu yhteistyökirjaus puolustusyhteistyön syventämisestä ja aiempi niin sanottu isäntämaasopimus Naton kanssa allekirjoitettiin ilman eduskunnan käsittelyä.

Puolue tukee presidentti Sauli Niinistön lentotransponderialoitteen kaltaisia toimia Itämeren alueen turvallisuuden parantamiseksi. Tällöin minkään maan lentokoneet eivät lentäisi tunnistamattomina Itämerellä.

Suomi äänesti YK:n yleiskokouksessa tyhjää ydinaseiden kieltämistä koskevasta päätöslauselmasta.  Tämä on räikeässä ristiriidassa Suomen ulkopoliittisen linjan kanssa, jonka mukaan Suomi edistää ydinaseriisuntaa ja estää joukkotuhoaseiden leviämistä. Suomen hallituksen sekavasta linjasta kertoo myös se, ettei Suomi kyennyt perustelemaan äänestyskäyttäytymistään.

Vastaavaa vaarallista sekoilua nähtiin taannoin hallituksen ministerien antaessa ristiriitaisia lausuntoja Ahvenanmaan asemasta ja osan hallituksesta kyseenalaistaessa Ahvenanmaan vakiintuneen demilitarisaation.

Vasemmistoliitto toivoo geopoliittisen pelailun päättyvän. Suomen on osaltaan edistettävä sitä, että kansainväliset sopimukset koskettavat myös suurvaltojen toimia ja että Suomi ei kiristyneessä turvallisuustilanteessa joudu osapuoleksi jännitteiden syvenevään kierteeseen. Suomen ei tule liittyä sotilasliitto Natoon. Nato-jäsenyys heikentäisi Suomen vakaata turvallisuusympäristöä.

Lisätiedot:
Pia Lohikoski, Vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtaja