Taidetta, kulttuuria ja liikuntaa asuinpaikasta riippumatta

Li Andersson: Taidetta, kulttuuria ja liikuntaa asuinpaikasta riippumatta

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kertoi puheessaan puoluevaltuustolle puolueen tänään esittävän konkreettisia keinoja parantaa ihmisten mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa ja kulttuuria.

”Lähtökohtamme on, että taidetta ja kulttuuria tulee voida harrastaa asuinpaikasta, varallisuudesta, iästä ja taustasta riippumatta.”, Andersson sanoo.

Vasemmistoliitto on kaikissa kunnissa puolustanut lasten yhtäläistä oikeutta päivähoito-oikeuteen ja ryhmäkokojen pitämistä hallituksen leikkauksia edeltävällä tasolla. Ja tulee tekemään niin myös jatkossa.

Andersson kritisoi voimakkaasti kokoomuksen leikkauksia opetukseen ja varhaiskasvatukseen. Viimeisimpänä hän nostaa esiin puolueen nostaman harrastustakuun, joka uhkaa jäädä tyhjäksi puheeksi.
”Siirryttyämme oppositioon viime kaudella olimme mukana välikysymyksessä ammatillisen koulutuksen säästöistä ja sillä linjalla olemme tämän oppositiokauden aikana jatkaneet. Meille koulutuslupaus oli asia, johon sitouduimme, kokoomukselle se oli vain tyhjää puhetta.”, Andersson toteaa.

Vaaleissa on kyse sotesta, eikä pormestarivalinnasta

Andersson kritisoi julkisuudessa maalailtuja kunnallisvaaliasetelmia. Hänen mielestä on äänestäjien aliarvioimista sanoa, että kyseessä eivät ole sote-vaalit.

”Vaaleissa on kyse siitä, että sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityistämistä ajava hallitus yrittää lakaista tämän 10 miljardin pikku yksityiskohdan maton alle. Siihen me emme suostu.” Andersson heittää.

Puheessaan Andersson kumoaa viisi yleistä virheväittämää hallituksen pakkoyhtiöittämismallista, esimerkiksi ulkoministeri Soinin hokemat pääsystä yksityislääkärille.

”Hallituksen uudistus on isojen yritysten ja jo valmiiksi hyvin pärjäävien kansalaisten ehdoilla suunniteltu, ei köyhien ehdoilla. Voimme vielä valita, edetäänkö bisneksen vai hoitoa tarvitsevien kansalaisten ehdoilla. Suurimmat maksajat niistä valtavista riskeistä, jotka uudistukseen sisältyvät, ovat lähiöiden ja syrjäseutujen pienituloiset.”, Anderson sanoo.

Myös Helsingissä maalailtu pormestarikeskeisyys saa osakseen kritiikkiä.

”Vasemmiston kannatus ratkaisee tehdäänkö Helsingissä jatkossa punavihreää politiikkaa, ei se valitaanko Janne vai Anni.”, Andersson toteaa.

Lisätietoja:
Li Andersson