Biotalouden kestävyyshaasteet

Vasemmistoliiton kansanedustaja Hanna Sarkkinen järjestää keskiviikkona 14.6. klo 8.30–10 eduskunnan Kansalaisinfossa kaikille avoimen keskustelutilaisuuden puupohjaisen biotalouden kestävyydestä.

Suomi nojaa energia- ja ilmastopolitiikassaan vahvasti metsään. Hallituksen mukaan lisääntyvällä metsien käytöllä luodaan uusia työpaikkoja, lisätään omavaraisuutta ja saavutetaan ilmastotavoitteet. Toisaalta hallituksen biotalouslinjauksia on kritisoitu siitä, että hiilinielut supistuvat ja luonnon monimuotoisuus vaarantuu. Suomi nojaa biopohjaisiin energianlähteisiin, kun muu maailma siirtyy tuuli- ja aurinkovoimaan ja sähköautoiluun.

Tilaisuudessa pohditaan, millä reunaehdoilla puupohjainen biotalous voi olla kestävää? Millaisella metsänkäytöllä voidaan luoda uutta työtä luonnon kantokyky huomioiden? Onko Suomen suuri linja ilmasto-, energia- ja luonnonvarapolitiikassa oikeansuuntainen ja riittävä? Millaisia politiikkauudistuksia tarvitaan?

Keskustelijat:
asiantuntija Ernesto Hartikainen, Sitra – Lataa esitys: Biotalous_Ernesto Hartikainen_sitra
johtaja, strategiset raaka-aineet Janne Rantala, Kraton – Lataa esitys: Biotalous_Janne Rantala_Kraton
kansanedustaja Hanna Sarkkinen, Vasemmistoliitto
kansanedustaja Arto Pirttilahti, Keskusta

Tervetuloa! Kansalaisinfon osoite on Arkadiankatu 3 (sisäänkäynti Mannerheimintien puolelta). Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja se streamataan Vasemmistoliiton Facebook-sivulle.

Tilaisuus Facebookissa