Vaihtoehtobudjetti: yhdenvertaisuus, ilmastonmuutoksen hillintä

Vaihtoehtobudjettimme panostaa yhdenvertaisuuteen ja ilmastonmuutoksen hillintään

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä julkaisi vaihtoehtobudjettinsa Tasa-arvoinen ja kestävä Suomi tänään eduskunnassa. Vasemmistoliitto esittää omassa budjetissaan politiikan kääntämistä uuteen suuntaan panostuksilla yhdenvertaisuuteen, ilmastonmuutoksen hillintään ja kestävän rakennemuutoksen edistämiseen.

Vasemmistoliiton eduskunnan tietopalvelulta tilaamat laskelmat, jotka osoittivat hallituksen politiikan kääntäneen tuloerot kasvuun, herättivät vilkkaan keskustelun alkusyksystä. Omassa vaihtoehtobudjetissaan vasemmistoliitto kääntää tuloerot selkeään laskuun. Tämä tapahtuu etuuskorotuksilla, verotuksen muutoksilla, karsimalla hyvinvointipalveluiden maksullisuutta sekä lisäämällä koulutuksen ja kasvatuksen tasa-arvoa.

Eduskunnan tietopalvelun laskelman mukaan vasemmiston vaihtoehtobudjetti pienentää selvästi tuloeroja ja köyhyysastetta. Se myös lisää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa.

– Vasemmistoliiton budjettiesitykset tarjoavat tasa-arvoa ja yhteiskunnan kestävää rakennemuutosta edistävän vaihtoehdon. Panostamme reilusti yli miljardi euroa hyvinvointieroja tasaaviin etuuskorotuksiin ja julkisten palveluiden parantamiseen. Esimerkiksi kansan- ja takuueläkettä korotetaan 50 eurolla kuussa. Koulutusjärjestelmää ja opiskelijoiden asemaa vahvistetaan lähes puolella miljardilla eurolla, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

– Olemme vastustaneet kiky-sopimusta alusta asti, ja sen haitalliset vaikutukset on kumottu budjetissamme. Työntekijän sosiaalivakuutusmaksut pienenevät, ja julkisen sektorin työntekijät saavat lomarahansa.

Verotuksessa vasemmistoliitto lisää verojärjestelmän progressiivisuutta. Tämä tapahtuu tuloveroasteikon yläpäätä ja osinkoverotusta kiristämällä sekä pienituloisimpia auttavaa kunnallisveron perusvähennystä kasvattamalla. Yhteisövero korotetaan Ruotsin tasolle 22 prosenttiin. Hallituksen hyvätuloisia suosivia veronkevennyksiä perutaan.

– Ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja yhteiskunnan kestävän rakennemuutoksen edistämiseen panostamme lähemmäs puoli miljardia euroa hallitusta enemmän. Samalla karsimme tehottomimmiksi todettuja ja ympäristölle haitallisia tukia, vasemmistoliiton kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Kari Uotila sanoo.

– Vaihtoehtobudjettimme antaa arvon ihmiselle ja ympäristölle. Tämä näkyy esimerkiksi satsauksina julkiseen liikenteeseen, energiaremontteihin ja kehitysmaiden ilmastorahoitukseen.

Vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetissa menojen ja tulojen suhde on samalla tasolla kuin hallituksen esityksessä.

– Tällä osoitamme, että on mahdollista tehdä hyvinkin erilaista politiikkaa valtion rahoitusasemaa muuttamatta, Andersson sanoo.

Vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetti 2018