Vihattu aktiivimalli jäihin

Vasemmistoliiton tiedote 16.1.2018

Vihattu aktiivimalli jäihin – karensseista palveluihin ja tilastokikkailusta työpaikkoihin

Vasemmistoliitto vaatii, että ns. “aktiivimalli” kumotaan, Suomen poikkeuksellisen kovista karensseista luovutaan ja työttömyyttä hillitään ohjaamalla riittävät määrärahat työllisyyspalveluihin, palkkatukeen ja uudelleen kouluttamiseen.

Työvoimapoliittisista sanktioista, eli karensseista luopuminen on tärkeää, sillä ne työntävät työttömät toimeentulotuelle ja lisäävät siten tulottomien kotitalouksien määrää. Niin kauan kuin kaikkialla Suomessa ei supistusten ja leikkausten takia ole tarjolla kunnollisia työllisyyspalveluita ei niiden puutteesta saa rangaista työnhakijoita.

– Myös hallitus on tajunnut, että “aktiivimalli”, joka ei nimestään huolimatta palkitse työttömiä aktiivisuudesta, ei vastaa kansalaisten oikeustajua. Osoitus tästä on, että ministerit Lintilä ja Mykkänen jopa vääristelivät lain sisältöä julkisuudessa. Nyt on meidän kaikkien tehtävä yhdessä rakentaa painetta ja kaataa työttömien asemaa heikentävät lait, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson linjaa.

Hallituksen läpiajama ns. “aktiivimalli” on ollut valtavassa vastatuulessa sen hyväksymisen jälkeen. Kansalaisaloite lain kumoamiseksi on kerännyt yli 127 000 allekirjoitusta ja Suomen suurin keskusammattijärjestö SAK järjestää mielenilmauksen helmikuussa. Vasemmistoliitto tukee molempia hankkeita lämpimästi.

Ministeri Lindströmin johdolla suunnitellun omatoimisen työnhaun malli, ns. “aktiivimalli 2”, valmistelu on myös lopetettava. Malli pakottaisi työttömän karenssin uhalla hakemaan yhtä työpaikkaa viikossa riippumatta siitä onko hakijalla edellytyksiä työllistyä haettavaan paikkaan. Tämä tuottaisi työnantajille ja viranomaisille suuruusluokassa 10 miljoonaa turhaa työhakemusta vuodessa läpikäytäväksi.

– Molemmat lait ovat tilastokikkailua ja kiusantekoa työttömiä kohtaan. Lisäksi turhat hakemukset kannustaisivat työnantajia olemaan ilmoittamatta avoimia työpaikkoja mahdollisimman laajasti. Koko ideana vaikuttaa olevan, että työttömänä on niin huono olla, että mikä tahansa työ millä tahansa ehdoilla tai tuntimäärällä kelpaa ja työehtoja saadaan näin poljettua, Li Andersson sanoo.

Vaikka suurin työttömyysriski on matalan koulutustason omaavilla ei aktiivimalli katso koulutustasoa vaan kurittaa jokaista työtöntä. Marraskuussa 2017 myös 38 000 korkeakoulutettua oli työttömänä. Vasemmistoliitto kutsuu kaikkia suomalaisia omasta ammattiliitostaan riippumatta osallistumaan helmikuun mielenilmaukseen ja hämmästele suuresti AKAVA:n puheenjohtajan Sture Fjäderin lausuntoja “aktiivimallista”.

Vasemmistoliiton puoluehallitus käsitteli työttömyysturvaa ja sen uudistamista kokouksessaan 16.1.

Lisätietoja:
Li Andersson