Eduskuntaryhmä kritisoi puolustusministerin sooloilua

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on tyrmistynyt puolustusministeri Jussi Niinistön toiminnasta suursotaharjoitusasiassa. Viime perjantaina puolustusministeri tiedotti yllättäen, että Suomi on alkanut valmistella suurta yli 20 000 sotilaan kansainvälistä sotaharjoitusta.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän mielestä on hyvin erikoista, että puolustusministeri Niinistö julkisuuden kautta ilmoittaa, että Suomi järjestää suursotaharjoituksen. Perustuslain mukaan Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Nyt näyttää vahvasti siltä, että puolustusministerin ilmoitus oli uutinen myös Suomen ulkopolitiikan johdolle presidenttiä myöten. Puolustusministeri on esittänyt julkisen kutsun Yhdysvaltain puolustusministerille ja lukuisten muiden maiden ministereille osallistua suursotaharjoituksiin, vaikka harjoitussuunnitelmaa ei ole käsitelty asianmukaisesti ensin Suomen ulkopoliittisen johdon kanssa, eduskunnasta puhumattakaan.

Herää kysymys, onko puolustusministeri Niinistö unohtanut, kuka Niinistöistä johtaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Jos ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan puheenjohtajalla, pääministeri Sipilällä, olisi vielä jotain otetta hallitukseensa, viheltäisi hän puolustusministeri Niinistön sooloilun poikki. Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa on ollut tapana käsitellä Suomessa rauhallisesti ja asiallisesti. Puolustusministeri Niinistö on irrottautunut tästä perinteestä toistuvilla törmäilyillään.

Jussi Niinistön kaavailemaa suursotaharjoitusta oltaisiin järjestämässä seuraavalla hallituskaudella vuonna 2020 tai 2021. Tällä sooloilullaan puolustusministeri Niinistö miinoittaa tulevan eduskunnan, hallituksen ja tasavallan presidentin toimintakenttää ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Tällainen toimintatapa ei ole hyväksyttävä. Eduskunnassa pitäisi käydä keskustelu siitä, onko noin 20 000 sotilaan kansainvälisen harjoituksen järjestäminen edes puolustuspoliittisen selonteon linjan mukaista.

Suomessa järjestetään jo useita kymmeniä kansainvälisiä sotaharjoituksia joka vuosi. Innostus uusiin näyttäviin suursotaharjoituksiin on outoa aikana, jona tarvittaisiin ennemminkin liennytystä. Puolustusministerin toiminta on hyvä esimerkki huolestuttavasta trendistä, jossa jännitteiden lieventämisen sijasta viljellään voimankäyttöä painottavaa retoriikkaa. Suursotaharjoitus lähettää aina myös poliittisen viestin.