Posts Categorized: Kannanotot 2010

Eduskuntavaalien rahoitus

Puoluehallitus 10.11.2010

Vasemmistoliitto noudattaa omassa vaalirahoituksessaan avoimuutta.

Puolue julkistaa ennakkoselvityksen kampanjan rahoituksesta ja kampanjakuluista verkkosivuillaan kaksi viikkoa ennen vaaleja sen lisäksi, että puolue noudattaa vaalirahoituslakia sekä opetusministeriön ohjeistuksia sekä tekee vaadittavat selvitykset.

Köyhyyttä ei saa kriminalisoida

Eduskuntaryhmän kannanotto työryhmän esitykseen kerjäämisen kieltämisestä.

Vasemmiston eduskuntaryhmä ei hyväksy sisäministeriön työryhmän ehdotusta krimina­lisoida köyhyys. Kerjäämisen kieltäminen on ihmisoikeuksien vastaista, syrjivää ja tarpeetonta.

Oikeudenmukaisuutta verotukseen

Eduskuntaryhmän tiedote Vasemmiston verotuksen suuntaviivoista valtion budjettiin 2011.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä esittää oikeudenmukaisempaa verotusta. Veroja tarvitaan työllisyyden parantamiseen, palveluihin ja sosiaaliturvaan. Verojen tehtävänä on tuloerojen tasaaminen. Suomesta on tehtävä oikeudenmukaisempi yhteiskunta.

[ Lue lisää → ]

Eläkeikä ei ole ongelma, työssä jaksaminen on

Vasemmistoliiton puoluehallitus Kirkkonummella 21.8.2010

Vasemmistoliitto peräänkuuluttaa rehellistä keskustelua eläkeiän nostosta tilanteessa, jossa vanhuuseläkkeelle jaksaa vain puolet työntekijöistä. Työuria ei voida pidentää mekaanisella eläkeiän nostolla, kun nykyinenkin eläkeikä on liian korkea joka toiselle. Työurien pidentämisen kannalta tärkeintä on puuttua syihin, jotka ajavat ihmisiä työkyvyttömyys- ja varhaiseläkkeelle.