Nuorisotyöttömyyden hoito pidentää työuria

Työuria on pidennettävä parantamalla sekä nuorten pääsyä työelämään että työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia oman työnsä sisältöön ja työaikajärjestelyihin. Mikäli työuria halutaan oikeasti pidentää, pitää huomio siirtää eläkeikäväittelystä sinne, missä muutos oikeasti voidaan tehdä. Elinkeinoelämän keskusliiton jäsenyrityksillä on kaikki avaimet kädessään työelämän inhimillistämiseen, ja siten todellisen eläkkeellejäämisiän nousuun.

Suuri ongelma on nuorten ikäluokkien kohtelussa. Nuorten työttömyys on kasvanut. Samaan aikaan nuorimman ikäryhmän, alle 35-vuotiaiden, työhyvinvointi on huonontunut. Epävarmuus on yksi suuri syy tähän. Harvalla on varmuus työsuhteen kestosta ja aivan liian monen työsuhde on vastentahtoisesti osa-aikainen tai määräaikainen.

Keskeinen tekijä työurien pidentämisessä on varmistaa, että työhyvinvointi ja edunvalvonta kuuluvat kaikille työntekijöille riippumatta siitä millaisessa suhteessa työntekijä on työnantajaansa. Ennenaikaiselle eläkkeelle jäädään useimmin työkyvyttömyyden takia. Jopa yli 25 000 ihmistä jää vuosittain ennenaikaiselle eläkkeelle. Kaavamainen eläkeiän nosto ei ole ratkaisu pidentää ihmisten työuria.

Lisätietoja:
Puoluesihteeri Sirpa Puhakka p. 045 7731 3000