Marokon lopetettava Länsi-Saharan miehittäminen

Vasemmistoliiton puoluehallituksen kannanotto 25.9.2013

Vasemmistoliiton mielestä Suomen täytyy vaatia EU:ssa Länsi-Saharan rajaamista pois Marokon kanssa tehtävistä kauppasopimuksista. Marokko miehittää laittomasti Länsi-Saharaa eikä Marokolla tule olla oikeutta käyttää hyväkseen Länsi-Saharan luonnonrikkauksia kuten mineraaleja tai kalavesiä.
Suomen täytyy myös ottaa aiempaa aktiivisempi ote EU- ja YK-yhteyksissä vaikuttaakseen kansainväliseen yhteisöön, jotta se painostaisi Marokkoa kunnioittamaan kansainvälisiä velvoitteitaan. Marokon on annettava Länsi-Saharan kansalle kokoontumisen vapaus sekä oikeus päättää yhteiskunnallisesta tulevaisuudestaan.

Marokon lähes neljä vuosikymmentä miehittämä Länsi-Sahara on Afrikan viimeinen siirtomaa. Kansainväliset ihmisoikeusjärjestöt, kuten Amnesty ja Human Rights Watch, ovat raportoineet systemaattisista ihmisoikeusloukkauksista, joihin marokkolaiset viranomaiset ovat syyllistyneet Länsi-Saharan miehitetyillä alueilla.

Länsisaharalaiset aktivistit ja ihmisoikeuspuolustajat ovat saaneet osakseen summittaisia pidätyksiä, vangitsemisia sekä epäoikeudenmukaisia oikeudenkäyntejä ja heiltä on evätty heidän oikeutensa kokoontua ja vaikuttaa poliittisesti.

YK:n “rauhanturvaelin” MINURSOlla ei ole mandaattia raportoida ihmisoikeustilanteesta toiminta-alueellaan. Tämä on antanut Marokolle mahdollisuuden jatkaa Länsi-Saharan kansan sortoa. Länsisaharalaisilta on evätty heidän perustavanlaatuiset oikeutensa vapauteen ja itsehallintoon.

Lisätiedot:  Saila Ruuth 040 746 6441
Vasemmistonaisten puhenainen