Sanat ovat tekoja

Vasemmistoliiton Lapin piirin kannanotto
Lapin piirikokous Kolari 30.11.2013

Lapin kunnissa on pysähdyttävä miettimään, mitä todellista tarkoitusta varten hallitus ajaa nyt meneillään olevaa rakennemuutosta.  Kuntien köyhyys, väestön ikääntyminen ja kasvavat sosiaali- ja terveyserot eivät voi olla ainoat syyt suurille muutoksille, joita valtionhallinto ajaa muun muassa kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmiin.

Onko syynä rakenteellisiin muutoksiin ja ihmisten arkeen vaikuttaviin sosiaali- ja terveyspalveluiden purkuun sittenkin luottoluokituksen säilyttäminen? Onko valtiontalouden kunto ja sen perustella annettu luottoluokitus ainoa mittari ihmisten hyvinvoinnille Lapissa. Näin ei pidä olla, totesi Vasemmistoliiton Lapin piirin piirikokous Kolarissa 30.11.2013.

Piirin mielestä Vasemmistoliitto on oikea vaihtoehto oikeistolaiselle politiikalle ja sen mukaiselle kehitykselle, joka nykyisellään läpäisee koko valtiorakenteen, kuntien ja kansalaisten toiminnan, ihmisten arjen ja arvomaailman.  Meidät on pakotettu paljolla puheella uskomaan, että talous on ainoa asia mistä on lupa puhua ja ainoa asia, joka ratkaisee.

Suomella on varaa maksaa ulkopuolisesta avusta riippuvaisten ihmisten palvelut ja etuudet. On löydettävä laaja yhteinen näkemys tasapainosta koko valtiontalouden kentällä. Laajalla ja harvaanasutulla alueella haasteet palvelujen turvaamiseksi ovat moninkertaiset taajamiin verrattuna.  Tämä tosiasia tulee huomioida rakennemuutosten linjauksissa ja valmisteltavassa lainsäädännössä.

Palvelujen keskittäminen ei ole ratkaisu Lapin ihmisten palvelujen turvaamiseksi. Hallituksen on otettava aluepolitiikka paremmin huomioon päätöksenteossa.