Posts Categorized: Kannanotot 2015

Vasemmistoliitto tuomitsee terroriteot

Vasemmisto vastustaa terrori-iskujen vanavedessä lisääntyneitä vaatimuksia ihmisten yksityisyyden rajoittamiseksi laeilla. On kohdistettava resurssit aktiiviseen rikosten torjuntaan, joka kansainvälisesti tarkoittaa laittoman asekaupan estämistä ja terrorismia mahdollistavien rahavirtojen patoamista.

Ulkomaisen autoteollisuuden elvyttäminen lopetettava

Sipilän oikeistohallitus aikoo kiristää auton omistajien verotusta sadalla miljoonalla. Uusien autojen veroa aiotaan laskea 200 miljoonaa.

Vasemmisto pitää vastuuttomana elvytyspanostusten käyttämistä ulkomaiseen autoteollisuuteen. On todennäköistä, että suurin osa veronalennuksesta valuu autoja valmistavien ja maahantuovien yritysten katteisiin. Samaan aikaan kun hallitus tukee ulkomaista autoteollisuutta se heikentää kotimaisen julkisen liikenteen tukia.

Hallitus ajaa Pohjois-Suomen nuoret umpikujaan

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto on syvästi huolissaan Juha Sipilän johtaman porvarihallituksen suunnittelemien miljardileikkausten vaikutuksista.

Rajuja heikennyksiä on tulossa ainakin eläkkeisiin, lapsilisiin, opintotukeen, eläkeläisten asumistukeen, työttömyystukeen ja lääkekorvauksiin. Lisäksi Sipilän troikka leikkaa valtavia summia sosiaali- ja terveyspalveluista sekä koulutuksesta.

Suuret sotaharjoitukset eduskunnan käsittelyyn

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kannanotto puolustusvoimain lippujuhlan päivänä 4.6.2015 Venäjän toiminta Krimillä ja Itä-Ukrainassa sekä muu sotilaallinen uhittelu on täysin tuomittavaa, eikä sitä voi miltään osin hyväksyä. Venäjän toiminta heijastuu jännityksen kasvuna koko Euroopan alueelle. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä katsoo, että jännitystä ja vastakkainasettelua ei pidä tarkoituksellisesti lisätä. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on huolissaan Lapissa käynnissä olevan suuren sotaharjoituksen muulle maailmalle […]

Keskussairaaloiden investoinnit hallitusohjelmaan

Hämeen Vasemmistoliitto vaatii peruskorjauskunnossa olevan sairaalaverkoston korjausinvestointiohjelman käynnistämistä Sipilän hallituksen toimesta. Investointitarpeeksi on arvioitu valtakunnallisesti 3 miljardia euroa, josta Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen Keskussairaaloiden välttämätön ja kiireellinen osuus on 300 – 400 miljoonaa.