Vasemmisto tukee postityöntekijöitä

Vasemmistoliiton puoluevaltuuston kannanotto 21.11.2015

Vasemmistoliiton puoluevaltuusto tukee postin työntekijöitä ja vaatii Postin omistajaohjauksesta vastaavaa pääministeri Juha Sipilää käyttämään valtaansa, jotta rakentava sopu olisi mahdollinen.

Postin johto osoitti aggressiivisen asenteensa neuvotteluja ja työntekijöitä kohtaan sopimalla SOL-henkilöstönvuokrausyhtiön kanssa rikkurityövoiman käytöstä. Tästä jopa henkilöstöpalveluyritysten liitto antoi vakavan huomautuksen jäsenyritykselleen SOL:lle. Vaikka rikkurityövoiman käytöstä luovuttiin SOL:n osalta, yritetään Postin työntekijät yhä pakottaa kohtuuttomiin palkkojen leikkauksiin.

Tilanne on uhkaava, työntekijöiden pakottaminen lakkoihin mahdottomilla vaatimuksilla on poikkeuksellisen vastuutonta, etenkin valtionyhtiöltä.

Koska kyseessä on valtionyhtiö, on ratkaisu viime kädessä omistajan, eli hallituksen käsissä. Sipilän hallitus osoitti pakkolakisuunnitelmillaan, että se olisi valmis jopa kansainvälisten sopimusten vastaisiin toimenpiteisiin suomalaisia työntekijöitä vastaan. Hallitus on kuitenkin tullut monissa kysymyksissä järkiinsä tosiasioihin perehdyttyään. Pääministeri Sipilällä on nyt mahdollisuus osoittaa kykenevänsä ymmärtämään myös työntekijöiden oikeutettuja vaatimuksia.

Lisätiedot:
Hanna Sarkkinen, puoluevaltuuston puheenjohtaja