Vasemmistoliitto tuomitsee terroriteot

Vasemmistoliiton puoluevaltuuston kannanotto 21.11.2015

Vasemmisto puolustaa vapauden, ihmisoikeuksien ja demokratian ihanteita terrorismia vastaan

Vasemmistoliitto tuomitsee yksiselitteisesti Euroopassa ja maailmalla suoritetut terroriteot. Erityisen vakavaksi iskut tekee niiden kohdistuminen viattomia ihmisiä, demokratiaa ja vapautta vastaan.
Vasemmisto vastustaa terrori-iskujen vanavedessä lisääntyneitä vaatimuksia ihmisten yksityisyyden rajoittamiseksi laeilla. On kohdistettava resurssit aktiiviseen rikosten torjuntaan, joka kansainvälisesti tarkoittaa laittoman asekaupan estämistä ja terrorismia mahdollistavien rahavirtojen patoamista.
Suomi on sotilaallisesti liittoutumaton maa, eikä sen pidä lähettää sotilaita ulkomaille. Emme kannata perustuslain muuttamista siten, että Suomen puolustusvoimia voisi käyttää ympäri maailmaa. Suomen vahvuudet liittyvät rauhanturvaamiseen, koulutukseen, kriisin välitykseen ja siviilikriisinhallintaan. Suomi voi osallistua operaatioihin, joilla on YK:n tai ETYJ:n mandaatti.
Terrorismin ei saa antaa johtaa koston kierteeseen. Terroritekojen päämäärä on kylvää vihaa, pelkoa ja sekasortoa. Terroristit pyrkivät asettamaan ihmisryhmät toisiaan vastaan. Tänne tulevat turvapaikanhakijat pakenevat samaa terroria, mitä täälläkin pelätään.
Kyse on myös talouspolitiikasta. Talouskuri lisää epävarmuutta ja työttömyyttä. Varsinkin nuorten miesten työttömyys ruokkii ääriliikkeitä. Euroopassa tapahtuneisiin terrori-iskuihin ovat useimmiten syyllistyneet Euroopassa syntyneet tai kasvaneet nuoret syrjäytyneet miehet ja naiset. Myös Euroopasta on lähtenyt taistelijoita Syyriaan ja muualle Lähi-itään.

Lisätiedot:

Paavo Arhinmäki