Keski-Suomeen koulutusleikkausten sijaan satsauksia työllisyyteen

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kannanotto 24.8.2016

Jyväskylän alueen työllisyystilanne on Suomen suurista kaupungeista vaikeimpia. Hallituksen leikkaukset koulutukseen vaikeuttavat tilannetta entisestään. Erityisen pahasti leikkaukset iskevät Jyväskylään, jonka asukkaista useampi kuin joka neljäs on opiskelija, ja oppilaitokset ovat merkittäviä työllistäjiä.

Jyväskylän vahvuus on aina ollut korkea koulutus, sivistys ja vahva kulttuurielämä. Jyväskylän korkeakouluilla on keskeinen merkitys koko Keski-Suomen menestykselle. Tulevaisuus näyttää nyt synkältä. Yliopistosta on jopa lopetettu kokonaisia oppiaineita.

Nyt hallitus on päättänyt leikata ammatillisesta koulutuksesta 190 miljoonaa euroa. Tämä heikentää ammatillisen koulutuksen laatua tai vähentää aloituspaikkoja rajusti. Ammattiin ei voi valmistua pelkän video-opiskelun avulla.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän mukaan Keski-Suomessa tulisi nyt koulutusleikkausten sijaan päinvastoin satsata koulutukseen. Panostus koulutukseen voisi lisätä työpaikkoja pieniin ja keskisuuriin yrityksiin uusille aloille. Näin alueen raskaaseen teollisuuteen vahvasti nojautuneeseen talouselämään saataisiin kaivattua monipuolisuutta.

Alueen elinvoimaisuuden vahvistamiseksi tarvitaan nyt satsauksia liikenteeseen ja asuntorakentamiseen. Nelostien parantaminen on välttämätöntä, kun rekkaliikenne lisääntyy Äänekosken biotuotetehtaan käynnistymisen jälkeen.

Elinvoimainen alue tarvitsee myös uudenlaista energiatehokasta ja vähäpäästöistä asuntorakentamista. Hyvää esimerkkiä tällaisesta rakentamisesta löytyy Kankaan alueelta. Äänekosken radan sähköistäminen voi vilkastuttaa rakentamista, mikäli radalle saadaan myös henkilöliikennettä.