VVO:n kaupat osoittavat lain uudistustarpeen

Vasemmistoliiton puoluehallituksen kannanotto 28.9.2016
VVO:n kaupat osoittavat lain uudistustarpeen

Vasemmistoliiton puoluehallitus vaatii lainsäädännön pikaista korjaamista, jotta ara-asukkailta kerätyt vuokrarahat seuraavat asuntoja kaikissa tilanteissa omistajasta riippumatta. On kohtuutonta, että omistajan vaihtuessa asukkailta ennakkoon kerättyjä, korjauksiin tarkoitettuja varoja häviää kuin tuhka tuuleen.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (Ara) mukaan asukkailta kerätyt varaukset eivät siirtyneet asuntojen mukana, kun VVO myi valtaosan yleishyödyllisistä asunnoistaan Y-säätiölle, vaikka kauppa toteutettiin muodollisesti Aran ehtojen mukaisena. Tämä tuhoaa tukijärjestelmän perustana olevan omakustannusperiaatteen.

Työnantajataustainen Sato ja eläkeyhtiöiden sekä kaikkiin keskusjärjestöihin kuuluvien ammattiliittojen omistama VVO toimivat vuosikymmeniä yleishyödyllisinä asuntojen rakennuttajina. Vasemmisto pitää erittäin valitettavana, että molemmat ovat luopuneet yleishyödyllisyydestä ja siirtyneet kovan rahan sijoitustoimintaan.

Vasemmiston tavoitteena on mahdollisimman edullisen asumisen mahdollistaminen hallintamuodosta riippumatta koko maassa. Se edellyttää julkisen kohtuuhintaisen asuntotuotannon kasvattamista kaikissa kasvukeskuksissa.

Hallituksen luoma uusi kymmenen vuoden korkotukimalli, jossa tuetaan alhaisten vuokrien sijaan sijoittajia, on hylättävä. Mallin seurauksena vuokra-asunnot poistuvat Ara-rajoitusten piiristä jopa heti kymmenen vuoden jälkeen.

Voittoa tuottamattomien asuntojen kohdalla lainsäädännön ja valvonnan on oltava erityisen tiukkaa, ettei vuokria ja tukia voida ohjata yksityisiin taskuihin. Porsaanreikien tukkiminen ja väärinkäytösten estäminen ei silti riitä. Hallituksen on valmisteltava asuntopolitiikan rakenneuudistus, jossa tuet suunnataan tehokkaasti vuokrien alentamiseen.

Vain riittävällä tuotannolla myös markkinavuokria saadaan kohtuullistettua. Valtion on annettava kunnille sekä porkkanaa että keppiä – etenkin pääkaupunkiseudun kuntia on edellytettävä kaavoittamaan nykyistä enemmän asuntoja. Samalla kaikki tuet on siirrettävä aidosti yleishyödyllisille ja sellaisina pysyville rakennuttajille, kuten kuntien omille vuokra-asuntoyhtiöille.

Li Andersson