Miksei Grahn-Laasonen ei puhu avoimesti aikeistaan laajentaa koulutuksen maksullisuutta?

Vasemmistoliiton kansanedustaja Li Andersson on huolissaan hallituksen aikeista laajentaa lukukausimaksujen perimistä koskemaan myös toisen asteen opiskelijoita ja Suomen kansalaisia.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen vastasi Anderssonin kirjalliseen kysymykseen, että ammatillisen koulutuksen uudistamisen yhteydessä tehdään tarvittavat säädösmuutokset lukukausimaksujen perimisen mahdollistamiseksi EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille.

– Tämä hallitus mursi koulutuksen maksuttomuuden Suomessa, kun lukukausimaksuja alettiin periä EU- ja ETA-maiden ulkopuolisilta korkeakouluopiskelijoilta. Kun koulutuksen maksuttomuuden periaate on kerran rikottu, on maksullisuutta helppoa lähteä asteittain laajentamaan, kuten nyt tulee käymään, Andersson sanoo.
Myös hallituksen asiakirjassa kuntien tehtävien karsimisesta on kirjaus, jonka mukaan lukukausimaksujen perimistä toisen asteen vieraskielisessä lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa selvitetään. Tämän voi tulkita koskevan myös suomalaisia opiskelijoita.

– Hallitus tuntuu tekevän kaikkensa lisätäkseen koulutuksellista eriarvoisuutta Suomessa. Opintojen laatua heikennetään koulutusleikkauksilla. Opintotuesta viedään neljännes ja sen myötä opiskelijoiden perustoimeentulo. Ja nyt koulutuksesta tulee ainakin osittain maksullista.

– On myös syytä kysyä, miksei ministeri Grahn-Laasonen puhu avoimesti suunnitelmistaan lisätä lukukausimaksuja. Jouduin kysymään asiaa häneltä kaksi kertaa kirjallisesti ennen kuin sain vastauksen. Hallitusohjelma sisälsi vain kirjauksen lukukausimaksujen käyttöönotosta ulkomaisten opiskelijoiden osalta, mutta nyt vaikuttaa siltä, että ministeriössä valmistellaan maksullisuuden ulottamista paljon laajemmin. Maksuton koulutus on keskeinen koulutuspoliittinen periaate Suomessa. Ihmisten on saatava tietoa siitä, miten koulutuksen maksullisuutta aiotaan laajentaa, Andersson vaatii.