Eläkeläisleikkauksilla dramaattiset yhteisvaikutukset

Aino-Kaisa Pekosen ryhmäpuheenvuoro välikysymyskeskustelussa 21.10.2015

Nykyhallitus tekee paljon huonoja leikkauspäätöksiä. Koulutusjärjestelmää romutetaan, työttömiltä, pienituloisilta, naisilta, opiskelijoilta ja lapsiperheiltä leikataan. Silti täytyy sanoa, että hallituksen tapa kohdella eläkeläisiä on kaikkein epäoikeudenmukaisin.

Laskelmien mukaan hallituksen leikkausten seurauksena ainakin 27 000 eläkeläistä putoaa köyhyysrajan alapuolelle. Tämä on iso joukko. Ratkaistaanko valtiontalouden ongelmia tosiaankin sillä, että yhä useammat ihmiset ajetaan toimeentulotukiluukulle?

Monet leikkaukset osuvat yhtä aikaa samaan ihmiseen. Eläkeläisten asumistuen lakkauttaminen, lääke- ja matkakorvausten leikkaaminen, sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksujen korottaminen sekä hoitajien määrän vähentäminen heikentävät entisestään monien eläkeläisten toimeentuloa ja elämänlaatua, kuten välikysymyksessä todetaan.

Arvoisa puhemies.

Ennen vaaleja useimmat silloiset ja nykyiset kansanedustajat lupasivat, että pienituloisilta ei leikata. Pääministeri Sipilä lupasi, että eläkeläisten tukien tasosta ei leikata senttiäkään. Timo Soini lupasi, että alle 1000 euroa kuussa tienaavilta ei leikata. Toivon todellakin, että ne kansanedustajat, jotka tällaisia lupasivat, tuntevat nyt piston sydämessään.

Hallitus on myös ilmoittanut panostavansa omaishoidon tukeen, jotta esimerkiksi iäkkäämpi eläkeläinen saisi mahdollisuuden asua kotona mahdollisimman pitkään. Valitettavasti eläkeläisten asumistuen lakkauttaminen saattaa heikentää merkittävästi omaishoidon edellytyksiä, kun kotona ei ole enää varaa asua.

Arvoisa puhemies

Hallituksen eläkeläisiin kohdistuvista leikkauksista tulee paljon palautetta, jonka takana on todellista hätää. Mitä vastata monista sairauksista kärsivälle, noin 750 euroa kuussa saavalle naiselle, joka kirjoittaa: ”elän tällä hetkellä henkisesti raskasta, syrjäytynyttä ja suppeaa elämää, tunnen, että olen täydellisesti vankilassa, yksin ja hylättynä.”

Tai mitä vastata nuoresta, työkyvyttömyyseläkkeellä olevasta tyttärestään huolissaan olevalle äidille, joka kysyy: ”Miten käy nuoren itsetunnon, kun ei ole varaa harrastaa, matkustaa eikä elää?”

Hallitus joutui jo lieventämään alkuperäistä asumistuen leikkaussuunnitelmaansa, kun kävi ilmi, miten kovaa leikkaukset olisivat iskeneet. Kuten palautteesta voi päätellä, nyt kaavailtu 60 euron kuukausileikkaus on monelle pienituloiselle eläkeläiselle iso raha, varsinkin kun sen päälle tulevat vielä muut leikkaukset.

Arvoisa puhemies.

Pääministeri Sipilä on useaan otteeseen todennut, että hallituksen on pakko leikata, jotta Suomen talous saadaan nousuun. Tämä on selkeästi ollut hallituksen linja. Sitä pääministeri ei kuitenkaan sano, että kaikkien leikkauspäätösten takana on arvovalinta. Ei ole pakko leikata kaikkein pienituloisimmilta.

Tämän ovat todenneet myös asiantuntijat, joita tämä hallitus tosin ei tunnu kuuntelevan. Asiantuntijalausunnoissa todetaan, että hallituksen päättämät säästöt ja leikkaukset kohdistuvat nimenomaan heikoimpiin ryhmiin, joilla ei ole poliittista vaikutusvaltaa. Tilanne näyttää samalta kuin 1990-luvulla. Lisäksi säästöjen yhteisvaikutus on kertautuvasti vaikea heikoimmassa asemassa olevien kannalta.

Arvoisa puhemies

Hallitus ei todellakaan tunnu tietävän tai välittävän, millaisia yhteisvaikutuksia sen tekemillä leikkauksilla on. Pääministeri Sipiläkin on sanonut, että ”ensin tehdään uudistukset ja sitten arvioidaan vaikutukset”. Tätä järjestystä on moni ihmetellyt.

Voin kuitenkin saamani palautteen perusteella tässä paljastaa, millaiset leikkausten vaikutukset tulevat olemaan monien eläkeläisten elämässä. Ne tulevat olemaan dramaattiset.