Keskussairaaloiden investoinnit hallitusohjelmaan

Hämeen Vasemmistoliiton kevätpiirikokouksen kannanotto 23.5.2015

Kolmen miljardin euron keskussairaalainvestoinnit hallitusohjelmaan

Hämeen Vasemmistoliitto vaatii peruskorjauskunnossa olevan sairaalaverkoston korjausinvestointiohjelman käynnistämistä Sipilän hallituksen toimesta. Investointitarpeeksi on arvioitu valtakunnallisesti 3 miljardia euroa, josta Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen Keskussairaaloiden välttämätön ja kiireellinen osuus on 300- 400 miljoonaa.

Hämeen Vasemmistoliiton arvion mukaan investoimalla ja ajanmukaistamalla keskussairaalat nyt saataisiin paitsi työllisyyteen ja talouteen piristystä, myös sairaaloiden toimintaan parannuksia, jotka edistäisivät soteuudistuksen onnistumista. Investointimenot, joiden osuus sairaaloiden käyttökustannuksista on 7 %:n luokkaa tulevat maksetuiksi pitkällä aikavälillä käyttömenosäästöillä, joita synnyttää parantunut palvelutaso ja tehokkuus.

Ilman investointiohjelmaa ja rahoitusjärjestelmän uudistamista yksikanavaiseksi sosiaali- ja terveysuudistuksen tavoitteet kustannusten säästämisen ja palvelujen parantamisen osalta jäävät toteutumatta.
Rahoitusjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on poistettava terveyskeskusmaksujen periminen. Maksut syrjivät työelämän ulkopuolella olevia, sillä työterveyshuollon sairaanhoitopalvelujen piirissä ja vakituisessa työsuhteessa olevat 1,6 miljoonaa ihmistä saavat palvelut maksutta.
Hämeen vasemmistoliitto vaatii, että tuleva hallitus turvaa ympärivuorokautisen hoivan palvelujen uudistamisessa arvokkaan vanhuuden turvaamisen siten, että hoivapalvelut tuotetaan edelleen ensisijaisesti kunnallisina palveluina.

Lisätietoja:
Irma Taavela, Hämeen Vasemmistoliiton puheenjohtaja