Kiristävä budjetti eriarvoistaa Suomea

Vasemmiston eduskuntaryhmän tiedote 15.12.2014

Vasemmiston varapuheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen kuvaa ensi vuoden valtion talousarviota kiristäväksi, kurjistavaksi ja eriarvoistavaksi. Kuitenkin nyt tarvitaan elvytystä, investoinnit liikkeelle ja talouden pyörät pyörimään.

– Nyt tarvitaan työtä, toimeentuloa ja kestävää kasvua. Hallituksen tekemä politiikka on leikkauspolitiikkaa. Suomi ei kuitenkaan nouse taantumasta leikkaamalla vaan elvyttämällä.

Pekonen näkee, että leikkausten kohteena ovat eniten pienituloisimmat ja heikoimmat: eläkeläiset, työttömät, opiskelijat ja lapsiperheet. Eläkkeiden ja muiden sosiaalitukien jäädytykset, lääkekorvausten ja työmatkojen omavastuuosuuksien korotetukset, asuntolainan korkovähennystä tiukennus, kiinteistö- ja energiaveroja nosto ovat näistä esimerkkejä.
– Ja jäävuoren huippuna lapsilisiä leikataan, muistutti Pekonen.

Kuitenkaan lapsilisää ei ole vuoden 1995 leikkauksen jälkeen korotettu takaisin sille tasolle, missä se oli.  Vuosien 1994 ja 2013 välillä yhdestä lapsesta maksettavan lapsilisän reaaliarvo on laskenut tutkimusten mukaan 21 prosenttia.

Valtionvelan ottamista ei Pekosen mukaan pidä pelätä. Investointeihin on järkevää ottaa velkarahaa.
– Onhan meidänkin sukupolvi maksellut veroillaan kouluja, terveydenhuoltoa, liikuntapaikkoja ja muita investointeja, joihin valtio on parikymmentä vuotta sitten ottanut velkaa. Uskon, että tulevat sukupolvetkin maksavat mielellään Suomen velkoja, jos kokevat vuosikymmenen päästä saaneensa vastetta rahoilleen.

Investointivelka näkyy esimerkiksi rapautuneina raiteina, teinä ja siltoina tai asuntopulana ja homekouluina.

Lue koko puhe

Lisätietoja: Aino-Kaisa Pekonen puh. 050 512 0119