Parempaa työelämää työajan pidentämisen sijaan

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kannanotto kesäkokouksessa 19.8.2015

Hallitus mainostaa niin sanottua yhteiskuntasopimusta ihmeratkaisuna Suomen talouden ongelmiin. Todellisuudessa kyse on työmarkkinaratkaisusta, jolla pyritään pesemään omat kädet vaikeista hyvinvointivaltion leikkauksista. Hallitus ja elinkeinoelämä kiristävät sopimuksella ay-liikettä mukaan Suomen taloudelle vahingollisiin työajan pidennyksiin.

Työajan pidentäminen ei ole ratkaisu Suomen kilpailukykyyn. Keskeisissä kilpailijamaissamme Ruotsissa ja Saksassa työaika on lyhyempi ja palkat paremmat. On myös ymmärrettävä, että työajan pidentäminen vaikuttaa eri tavoin erilaisissa töissä.

Julkisen sektorin työssä tekeviä käsiä on jo nyt liian vähän. Työajan pidentäminen lisäisi uupumusta ja heikentäisi työkykyä. Teollisuudessa korkean tuottavuuden työssä henkilöstökulut ovat niin pienet, että työaikaa pidentämällä ei tuottavuus merkittävästi parane. Nykyaikaisessa työelämässä, tietotyössä ja uudessa työssä puolestaan tehokkuus nousee työaikaa lyhentämällä – ei sitä pidentämällä.

Niin sanottua yhteiskuntasopimusta oleellisempaa on nyt keskittyä työllisyyden parantamiseen. On ennakkoluulottomasti etsittävä ja otettava käyttöön tehokkaimmat keinot työllisyyden parantamiseksi.

Työelämää on uudistettava. Työelämän laatua ja työn tehokkuutta parantavat työssä jaksaminen, työterveydestä huolehtiminen, ja mahdollisuudet vuorotteluvapaaseen ja opiskeluun. Vuosityöajan lyhentäminen, työaikapankki ja perustulo ovat nykyaikaisen työelämän tukipilareita.

Perustulo takaa kaikille perusturvan, mahdollistaa lyhyenkin työpätkän vastaanottamisen. Se lisää ostovoimaa ja vapauttaa silppu- ja pätkätyöläiset osallistumaan yhteiskuntaan ja Suomen talouden nostamiseen.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ehdottaa, että perustulokokeilun valmisteluun asetettaisiin parlamentaarinen työryhmä mahdollisimman monipuolisen valmistelun takaamiseksi.

On tervetullutta, että työministeri Jari Lindström (ps) on herännyt käsiin räjähtäneeseen työttömyyteen, ja kertonut tuovansa lisäbudjetin eduskuntaan aikaisemmin kuin vielä keväällä puhuttiin. Palkkatuen ja starttirahan määrärahoja tarvitaan välttämättä lisää jo tänä syksynä. Nyt pitää lunastaa lupaukset.

Lisätietoja:

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja