Pekonen kysyi lapsilisäleikkausten vaikuttavuusarvioinnista

Kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen tiedote 17.12.2014.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen ministerille lapsilisäleikkausten seurauksista. Siinä Pekonen kysyy, onko selvitetty, kuinka paljon säästöjä todellisuudessa syntyi vuonna 1995 lapsiperheisiin kohdistuneista leikkauksista ja mitkä olivat niiden kerrannaisvaikutukset. Pekonen kysyy myös, onko tehty vaikuttavuusarviota siitä, kuinka nämä nyt tehtävät leikkaukset vaikuttavat tulonjakoon ja eri tuloryhmiin kuuluvien perheiden toimeentuloon.

Lapsilisää leikattiin ensimmäisen kerran vuonna 1995, eikä sitä sen jälkeen korotettu takaisin sille tasolle, missä se oli, kun sitä leikattiin. Syksyllä 2014 päätettiin jäädyttää lapsilisän indeksi. Se oli niin ikään tapa leikata lapsilisää, tekemättä sitä kuitenkaan konkreettista leikkausta. Ja kun inflaatio on vaikuttanut lapsilisän reaaliarvoon, on lapsilisän ostovoima vaihdellut suuresti ilman näkyviä leikkauksiakin. Esimerkiksi vuosien 1994 ja 2013 välillä yhdestä lapsesta maksettavan lapsilisän reaaliarvo laski tutkimusten mukaan 21 prosenttia.

Pekonen on huolissaan kaikkein pienituloisimmista perheistä.

– He kärsivät lapsilisäleikkauksesta, mutta eivät hyödy hallituksen luomasta lapsivähennysmallista. Jos ei ole tuloja, ei voi saada verovähennystäkään. Lapsivähennysjärjestelmä hyödyttää siis vain matala- ja keskituloisia lapsiperheitä, Pekonen kritisoi.

Hallituksen uusin päätös leikata lapsilisiä oli kaiken kaikkiaan järjetön ja kohtuuton. Talouden sopeutus olisi voitu tehdä niin, ettei lapsilisiin olisi tarvinnut koskea lainkaan. Hallituksesta ei kuitenkaan löytynyt tahtoa siihen. Nyt hallitus luo päätöksillään uutta hyvinvointivelkaa, jota koko yhteiskunta maksaa pitkään.

Lisätietoja: Kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen, 050 512 0119