Perustuslakivaliokunnan lausunto on valinnanvapauden lopun alku

Vasemmistoliiton mielestä hallituksen sote-esitykseen sisätyvässä valinnanvapausmallissa on niin suuria ongelmia, että sen edistämisestä tulisi kokonaan luopua.

– Viimeistään nyt on tunnustettava, ettei tämä malli voi toimia. Hallituksen on vihdoin laitettava kansalaisten perusoikeudet yritysten bisnesmahdollisuuksien ja puoluepoliittisten valtapelien edelle, puolueen puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

– Perustuslakivaliokunnan tämän päiväinen lausunto tarkoittaa, että hallituksen sisäinen lehmänkauppa joka tapauksessa purkautuu, kun siirtymävaihetta merkittävästi pidennetään.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta osoitti hetki sitten valmistuneessa, erittäin kriittisessä lausunnossaan vakavia puutteita hallituksen sote-esityksissä.

Valiokunnan mielestä esitys ei nykymuodossaan turvaa kansalaisten perusoikeuksien toteutumista. Maakuntien sote-palveluiden rahoitus on riittämätöntä kohtuuttoman tiukan menoleikkurin vuoksi, uudistusten toimeenpanoaikataulu on kohtuuton, ja koko esityksen suhde EU:n valtiontukisääntelyyn ongelmallinen.

– Perustuslakivaliokunta yhtyy moniin vasemmiston aiemmin esittämiin kriittisiin huomioihin. On lähes mahdoton ajatus, että näitä perustavanlaatuisia ongelmia voitaisiin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa paikata, vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Aino-Kaisa Pekonen toteaa.

Pekosen mielestä on erittäin huolestuttavaa, että sote-uudistuksen käytännön valmistelu on edennyt jo pitkälle, vaikkei mitään lakeja ole hyväksytty.

– Perustuslakivaliokunta velvoittaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan selvittämään edes sen, onko esitys ylipäänsä EU-lainsäädännön mukainen. Tämä olisi hallituksen pitänyt selvittää jo alun perin osana lainvalmistelua, mutta hallitus on itsepäisesti kieltäytynyt. Viimeistään nyt hallituksen on notifioitava EU-komissiota, Pekonen sanoo.