Aktiivimalli rankaisee myös työkyvyttömiä ja pitkäaikaissairaita

Vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen vaatii hallitusta perumaan työttömyysturvan aktiivimallin, jonka massaleikkuriin ovat joutuneet nyt myös lukuisat työkyvyttömät ja pitkäaikaissairaat.

Kansan Uutiset kertoi keskiviikkona helsinkiläisestä Irinasta, jonka tuesta aktiivimalli on leikannut 4,65 prosenttia, vaikka hän ei ole terveydentilansa takia voinut tehdä töitä tai täyttää aktiivisuusehtoa.

– Hallitus näyttää rankaisevan työttömiä siitä, että he eivät löydä töitä ja pitkäaikaissairaita siitä, että he eivät tule terveiksi. Jo aiemmin tehtyjen sosiaaliturvan leikkauksien päälle tämä on käsittämätöntä ja epäinhimillistä politiikkaa, Pekonen sanoo.

Pekonen ei pidä työkyvyttömien joutumista leikkuriin kuitenkaan yllättävänä, sillä asiasta varoittelivat oppositiopuolueiden lisäksi monet asiantuntijat ja kansalaisjärjestöt. Esimerkiksi Reumaliitto totesi aktiivimallia koskevassa lausunnossaan työttömien joukossa olevan paljon pitkäaikaissairaita, joille aktivoituminen on mahdotonta tai voi muodostaa riskin terveydentilan heikentymiselle.

Maaliskuussa työkyvyttömien asemaa aktiivimallissa kommentoi myös sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö, joka totesi ongelman jäävän seuraavan hallituksen ratkaistavaksi sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen yhteydessä. Pekosen mukaan aktiivimallin toimeenpanon jatkaminen ei tässä tilanteessa ole kestävää, eivätkä hallituksen kehysriiheen kaavailemat korjaustoimenpiteet muuta tilannetta.

– Aktiivimallin valuvikaa ei voi korjata lisäresursseilla tai laajentamalla hyväksyttävien palveluiden kirjoa, sillä mekaaninen leikkuri jättää huomioimatta ihmisten yksilöllisen tilanteen. Kun aktiivimalli nyt leikkaa suurelta joukolta ihmisiä, joilla ei ole terveydellisiä edellytyksiä osallistua työhön tai palveluihin, voidaan sanoa, että perustuslailla on pyyhitty lattiaa, Pekonen sanoo.

Aktiivimallista antamassa lausunnossaan perustuslakivaliokunta kritisoi erityisesti sitä, ettei lakiin sisälly sääntelyä, jolla varmistetaan, että henkilöllä on tosiasialliset mahdollisuudet aktiivisuusedellytyksen täyttämiseen.

Ennakkotietojen mukaan vain noin puolet Kelan etuuksia saavista työttömistä on onnistunut täyttämään aktiivisuusehdon ensimmäisellä tarkastelujaksolla.