Aktiivimallille löytyy paljon ja parempia vaihtoehtoja

Vasemmistoliitolla on esittää aktiivimallille parempia vaihtoehtoja, kirjoittaa puolueen puheenjohtaja Li Andersson ministeri Kai Mykkäselle (kok.) MTV:n kolumnissaan.

Ministeri Mykkänen peräänkuulutti Helsingin Sanomissa aktiivimallin vastustajia esittämään mallin tilalle toimia, joilla lisätään työllisyyttä työllisyyspolitiikan kautta. Andersson kirjoittaa ratkaisujen löytyvän sosiaaliturvan uudistamisesta nykyistä kannustavampaan ja yksinkertaisempaan suuntaan sekä aktiivisen työvoimapolitiikan resurssien lisäämisestä.

– Byrokratian, uusien normien ja kovempien sanktioiden sijasta työttömät tarvitsevat paremmin resursoituja julkisia työvoimapalveluita, työllistämistoimia, koulutusta ja ohjausta alan vaihtoon tai yrityksen perustamiseen, Andersson kirjoittaa.

Andersson vaatii työvoimaviranomaisten resurssien nostamista pohjoismaiselle tasolle.

– Suomessa työttömyysturvan sanktiot ovat huomattavasti muita pohjoismaita kovemmat, mutta viranomaisresurssit moninkertaisesti pienemmät. Esimerkiksi Tanskassa, jonka järjestelmää poliitikot oikealla ovat ihailleet, yhden virkailijan vastuulla on 12 työtöntä. Hänen suomalaisella kollegallaan on vastuullaan 166 työtöntä työnhakijaa. Tämä tilanne ei ole kestävä, eikä sitä korjata keksimällä yhä uusia sanktioita, Andersson kirjoittaa.

Muina keinoina Vasemmistoliitto esittää työttömyysturvan ja asumistuen suojaosan nostamista 500 euroon ja sitovia ennakkopäätöksiä työnteon vaikutuksesta etuuksiin. Näin purettaisiin lyhytkestoisen työn vastaanottamiseen liittyviä byrokratialoukkuja.

Puolue myös lisäisi palkkatukimäärärahoja, jotta työttömiä voidaan työllistää nykyistä useammin suoraan yrityksiin, järjestöihin ja kuntiin. Kolmannen sektorin palkkatuen käyttöä rajoittavista säännöistä pitää luopua. Työttömyysturvan käyttöä palkkatuen tai starttirahan osana tulee kehittää. Ammatillista työvoimakoulutusta tulee lisätä ja työttömien omaehtoista opiskelua helpottaa.

Itsensätyöllistämisestä voidaan tehdä nykyistä houkuttelevampi vaihtoehto ottamalla käyttöön yhdistelmävakuutus ja korottamalla arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa 25 000 euroon. Pienyritysten työllistämisedellytyksiä voidaan tukea rakentamalla niille palkkatukimalli.

Li Anderssonin kolumni Mtv:n sivuilla