Hallitus käynnisti projektin työelämän huonontamiseksi

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän tiedote 09.12.2015

Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula kritisoi välikysymyskeskustelussa pitämässään ryhmäpuheessa hallituksen aikeita uudistaa työlainsäädäntöä elinkeinoelämän ehdoilla. Kontulan mukaan kyse on valtavasta projektista, jonka päämäärä on työelämän huonontaminen.

– Mikäli hallituksen tavoitteena on matalaan palkkaan tyytyvä nöyrä työvoima, käyvät sosiaaliturvan heikennykset ja hyökkäys ammattiyhdistysliikkeen neuvotteluoikeuksia vastaan hyvin järkeen. Tätä tavoitetta vastaan myöskään pitkittyvä työttömyys ei ole uhka vaan mahdollisuus: jatkuva työvoiman ylitarjonta on tutkitusti paras palkkamaltin tae, Kontula sanoo.

Hän uskoo, että hallituksen tavoitteena on jotain aivan muuta kuin alhainen työttömyys ja iloisen puuhakas kansakunta.

– Tässä kehyksessä saa mieltä myös hallitusohjelman radikaalein strateginen linjaus, tavoite yleisestä koulutustason laskemisesta. Siinä missä Suomi on tähän saakka kilpaillut laajapohjaisella osaamisella, nyt hallitus suuntaa kohti kahtiajakautuneita työmarkkinoita, joissa korkeasti koulutettu ja palkattu eliitti hallitsee matalasti palkattua ja koulutettua enemmistöä.

Kontulan muistuttaa, että eriarvoistavan työllisyyspolitiikan sijaan nyt tulisi minimoida työttömyyden haitat riittävällä sosiaaliturvalla ja työtä jakamalla sekä huolehdittava ihmisten mahdollisuuksista kouluttautua.  Hyväksi havaittuja malleja tähän ovat esimerkiksi vuorotteluvapaa ja 6-tuntinen työpäivä.

– Vasemmistoliitto on esittänyt kotimaisen kysynnän käynnistämiseksi määräaikaista arvonlisäveron alennusta. Sen lisäksi on aloitettava julkisia hankkeita, joilla ylläpidetään kotimaista kysyntää ja huolletaan infrastruktuuria seuraavaa nousukautta varten, Kontula sanoo.

Menneisyyden sijaan hallituksen tulisikin Kontulan mukaan kääntää katse tulevaan. Erityisesti hän kummastelee Keskustan kansanedustaja Matti Vanhasen loppukevään puheita, joissa edustaja nimesi 1879 elinkeinovapauslain hengen esimerkiksi hallituksen tulevalle taipaleelle.

– 1800-luvun loppupuoli toi kyllä rahan vapauden, mutta ihmisen vapautta se ei tuonut. 1800-luvun lopulla tapahtui kuitenkin myös paljon muuta: juuri samaisen elinkeinovapauden seurauksena nousi ja järjestäytyi myös vahva työväenliike, Kontula muistuttaa.

Välikysymyksen hallituksen työllisyyspolitiikasta jättivät Vasemmistoliitto, SDP sekä Vihreät ja sen allekirjoitti ensimmäisenä Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki.

Lue koko puhe täältä.

Lisätietoja: Anna Kontula 050 512 0496