Korjausvelan lykkäys estää investointeja

Vasemmiston eduskuntaryhmän tiedote 15.12.2015

Kansanedustaja Eila Tiainen (vas.) peräänkuuluttaa investointia kohteisiin, jotka kaipaavat korjaamista. Homekoulujen lisäksi tiestö on huonossa kunnossa. Parlamentaarisen korjausvelkatyöryhmän raportin mukaan liikenteen korjausvelka on 2,3 miljardia euroa.

– Ellemme saa liikenneväyliä säälliseen kuntoon, se saattaa estää jopa uudet työllistävät investoinnit. Esimerkiksi Keski-Suomeen suunniteltu Metsä-Groupin biotehdas tarvitsee sujuvat ja hyvät liikenneyhteydet.

Korjausvelan lisäksi Tiainen muistutti kasvavasta hyvinvointivelasta. Velka kasvaa, kun hyvinvointipalveluista karsitaan. Velka kasvaa, kun syrjäydytään jättityöttömyyden seurauksena. Ensi vuoden talousarvio kasvattaa hyvinvointivelkaa muun muassa vanhuspalvelujen, koulutuksen ja ennaltaehkäisevien palvelujen leikkauksilla.

– Meillä on todellisuudessa jo lähes 400 000 työtöntä. Tälläkin viikolla yli 20 000 lähimmäistämme sonnustautuu leipäjonoihin eri puolilla Suomea, koska rahat on loppu. Vastaako tämä käsitystä hyvinvointi-Suomesta? kysyi Tiainen budjetin palautekeskustelussa.

Tiainen vaatii leikkausten sijaan elvyttämistä, muutosta työllistävään ja talouskasvua käynnistävään suuntaan.

Lisätietoja: Eila Tiainen 050 512 0353