Elinkeinoministeri Lintilällä väärät tiedot työpaikkojen ja työttömien suhteesta

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Sarkkinen arvostelee elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk) tapaa puhua työmarkkinoiden niin sanotusta kohtaanto-ongelmasta. Lintilän mukaan Suomessa olisi samanaikaisesti yli 300 000 työtöntä ja 100 000 avointa työpaikkaa.

– Kohtaanto-ongelma on osittain totta, mutta ministeri antaa väärän kuvan ongelman mittakaavasta. Onko tämä tarkoitushakuista pohjustusta uusille työttömien kepittämistoimille, Sarkkinen kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan.

Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreimman työllisyyskatsauksen mukaan helmikuussa Suomessa oli 332 166 työtöntä työnhakijaa ja 63 839 avointa työpaikkaa. Jälkimmäinen luku viittaa kuitenkin koko kuukauden aikana auki olleisiin työpaikkoihin.

Sarkkisen mukaan päivittäin avoimia työpaikkoja on huomattavasti vähemmän. Esimerkiksi eilen, huhtikuun 5. päivänä, työ- ja elinkeinotoimistoihin listattuja avoimia työpaikkoja oli 18 397. Joissain ilmoituksissa tosin haetaan yhtä aikaa montaa työntekijää.

– Suurin osa paikoista saadaan täytettyä. Mutta kun samanaikaisesti avoimia työpaikkoja on alle 20 000 ja työttömiä yli 300 000, on selvää, ettei kaikille löydy töitä, eikä työttömyydessä ole kyse pelkästä kohtaanto-ongelmasta, vaan työpaikkojen puutteesta, Sarkkinen kommentoi.

– Puhumalla sadastatuhannesta avoimesta työpaikasta Lintilä luo kuvaa, että maassa on valtaisa ongelma täyttämättömien työpaikkojen kanssa ja että työttömät eivät halua ottaa työtä vastaan. Onkohan puhe tarkoitushakuista pohjustusta puoliväliriiheen suunniteltaville työttömien kepittämistoimille?

Sarkkisen mukaan tietyillä aloilla ja alueilla kohtaanto-ongelma on todellinen. Tähän voitaisiin hänen mielestään puuttua esimerkiksi tukemalla työn perässä tapahtuvaa muuttoa ja toisella paikkakunnalla työskentelyä. Varsinkin pääkaupunkiseudulla kohtuuhintaisten asuntojen tarjonnan lisääminen tukisi työvoiman saatavuutta.

Myös työttömien omaehtoisen opiskelun helpottaminen ja aikuiskoulutuksen joustavoittaminen tukisivat työllisyyttä, Sarkkinen toteaa.

* *

Hanna Sarkkisen blogiteksti kokonaisuudessaan: http://hannasarkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/235127-lintila-antaa-vaaran-kuvan-avointen-tyopaikkojen-ja-tyottomien-suhteesta