Eriarvoisuuden hoito on vastuullista taloudenpitoa

Kansanedustaja Anna Kontula muistutti eduskunnassa torstaina, että lähimmäksi tasa-arvoista yhteiskuntaa ovat päässeet maat, joissa päätöksentekijät ovat sitoutuneet aktiiviseen työhön tasa-arvon puolesta. Kontulan mukana Suomen hallitus ei ole enää sitoutunut tähän tavoitteeseen. Kontula käytti Vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron välikysymyskeskustelussa torstai-iltana.

Kontula muistutti, että pitkään Suomea rakensivat hallitukset, jotka ymmärsivät, ettei näin pienellä kansalla ole varaa tukahduttaa ainuttakaan jäsentään. Tällä yksinkertaisella reseptillä Suomi aikanaan nousi köyhästä agraariyhteiskunnasta rikkaaksi hyvinvointivaltioksi. Laiminlyödessään taistelun eriarvoisuutta vastaan hallitus laiminlyö kansallisen menestyksen. Eriarvoisuuden hoito on välttämätön osa vastuullista taloudenpitoa.

Kontula huomautti, että eriarvoisuutta ei saada juurittua yhteiskunnan rakenteista yhdessä tai kahdessa vaalikaudessa.

– Siksi ei yksittäistä hallitusta voi mitata niinkään yhteiskunnallisen eriarvoisuuden määrällä, vaan sen kehityksen suunnalla: ymmärtääkö hallitus, mitä eriarvoisuudesta seuraa? Suhtautuuko se siihen asianmukaisella vakavuudella? Ovatko pienet varallisuuserot ja mahdollisuuksien tasa-arvo sille poliittisia tavoitteita vai imagonrakennusta, Kontula luetteli.

– Parhaillaan Suomea johtaa hallitus, joka ei juuri ole osoittanut harrastusta eriarvoisuuden vähentämiseen. Päätösten sosioekonomisia vaikutuksia ei punnita. Tuloerojen kasvua vähätellään. Eriarvoisuutta tuottavia rakenteita vaalitaan ja jopa vahvistetaan.

Nyt eriarvoisuuden kasvusta hälyttävät monet mittarit koulutustasosta terveyteen.

– Suomi tarvitsee pikaisesti lisää veroprogressiota, ei rikkaiden verohelpotuksia ja höveliä asennetta verovälttelyyn. Se kaipaa luotettavaa perusturvajärjestelmää, ei leikkauksia köyhimpien tulonsiirtoihin. Suomi tarvitsee alennuksia peruspalvelujen maksuihin ja korotuksia lääkekorvauksiin, ei päinvastoin. Ansaitsemme hallituksen, joka kannustaa työmarkkinoita palkkaeroja supistavaan, ei niitä kasvattavaan politiikkaan, Kontula sanoi.

Kontula korosti lasten hyvinvoinnin ja tasa-arvoisen tulevaisuuden eteen tehtävää työtä.

– On tehtävä uupumatta työtä lapsiköyhyyden vähentämiseksi ja yhtäläisten opiskelumahdollisuuksien takaamiseksi. On taattava lapsille yhtäläiset oikeudet varhaiskasvatukseen vanhemman statuksesta riippumatta, ja suoja vainolta passiin katsomatta. Jokaista lakiesitystä, budjettikohtaa ja viranomaispäätöstä on arvioitava lasten oikeuksien sopimusta vasten, Kontula vaati.

Anna Kontulan pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan