Hallitukselta jääkylmää vettä työntekijöiden ja nuorten niskaan

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mukaan hallituksen esitys pätkätöiden teettämisestä nuorilla heikentää erityisesti nuorten naisten asemaa.

Andersson piti vasemmistoliiton ryhmäpuheen julkisen talouden suunnitelmasta tiistaina eduskunnassa.

Irtisanomissuojan heikentäminen alle 20 hengen yrityksissä heikentää jopa puolen miljoonan suomalaisen työntekijän työsuhdeturvaa. Sen lisäksi hallitus valmistelee lakia, jonka perusteella vain kolme kuukautta työttömänä olleen alle 30-vuotiaan nuoren työsuhteen määräaikaisuutta ei tarvitsisi perustella.

– Kehysriihessä hallitus kaatoi jääkylmää vettä työntekijöiden ja nuorten niskaan. Tämä nuoria syrjivä uudistus todennäköisesti heikentäisi erityisesti nuorten naisten asemaa. Siis niiden, jotka jo valmiiksi työskentelevät kaikista eniten määräaikaisilla sopimuksilla, Andersson sanoi.

Talouden ja työllisyyden parantuminen on iloinen uutinen, mutta Anderssonin mielestä talouden kasvun tulee näkyä myös pienituloisen arjessa. Hallitus kuitenkin jatkaa eriarvoisuutta pahentavaa linjaansa samaan aikaan, kun pörssiyhtiöiden johtajien ansiot ovat nousseet uuteen ennätykseen.

– Jos nyt talouden kasvaessakaan ei ole oikeudenmukaisen politiikan aika, niin milloin sitten on? Kyse ei ole siitä, etteikö oikeudenmukaiseen politiikkaan olisi varaa. Hallitus on keventänyt verotusta 1,5 miljardilla, tavalla joka suosii hyvätuloisia. Samaan aikaan sosiaaliturvasta on leikattu yhteensä yli miljardi, Andersson muistutti.

Anderssonin mielestä julkisen talouden suunnitelman perusteella on tullut selväksi, että tulevaisuuden kannalta keskeiset, ihmisten hyvinvointia parantavat uudistukset jäävät kaikki seuraavan hallituksen vastuulle. Esimerkiksi Andersson nostaa perhevapaaudistuksen.

– Perhevapaauudistus olisi tehokas tapa edistää tasa-arvoa niin työmarkkinoilla kuin hoivavastuiden jakamisessa vanhempien kesken. Hallitukselta tämä uudistus ei onnistunut. Vasemmistoliitto pitää perhevapaiden uudistamista yhtenä ensi vaalikauden tärkeimmistä tehtävistä, Andersson linjasi.

Vasemmisto haluaa myös vahvistaa ja uudistaa Suomen elinkeinorakennetta ja osaamispääomaa. Karsimalla ympäristölle ja ilmastolle haitallisia verotukia olisi mahdollista investoida satoja miljoonia maamme tulevaisuuteen, panostaa tuotekehitykseen ja tutkimukseen sekä lisätä koulutuksen tasa-arvoa pidentämällä oppivelvollisuusikää.