Hallitukselta naistenpäivänä jäätävät terveiset sosiaali- ja terveysalan työntekijöille

Hallitus antoi 8.3. esityksen sote-laista, joka kaupallistaisi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ennennäkemättömällä tavalla. Esitys vaikuttaa kaikkien suomalaisten palveluiden lisäksi myös 200 000 naisvaltaisen alan työntekijään.

Hallituksen sote-malli nostaa kustannuksia, mahdollistaa kermankuorinnan ja kustannusten siirtelyn sekä asiakkaan pompottelun. Se myös tuottaa suurta epävarmuutta henkilökunnalle, jota uhkaavat massiiviset irtisanomiset ja työolojen heikentyminen.

– Hallitus lähettää tällä lakiesityksellä jäätävät naistenpäivän terveiset laitoshuoltajille, ruokapalvelutyöntekijöille, lähihoitajille, sairaanhoitajille ja sosiaalityön ammattilaisille. Tämä esitys ei kunnioita näiden ammattilaisten tärkeää työtä, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson toteaa.

Asiantuntijoiden kesken vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että sosiaali- ja terveyspalveluissa voidaan saavuttaa kustannussäästöjä integraation avulla. Hallituksen malli kuitenkin sirpaloi palveluita entisestään samalla kun se luo huonosti toimivia sote-markkinoita. Yhtä laaja yksimielisyys on myös siitä, että hallituksen sote-uudistus ei onnistu kaventamaan hyvinvointi- ja terveyseroja.

– Järjestelmää luodaan niin, että nykyiset suuret toimijat voivat jakaa markkinat keskenään ja saada paikallisesti määräävät markkina-asemat. Mallin virheiden korjaaminen jälkikäteen voi maksaa satoja miljoonia tai miljardeja euroja. Ja tämä kaikki sen vuoksi, että Sipilän hallitus haluaa kiirehtiä huonosti valmisteltua esitystä, Andersson sanoo.

Vasemmistoliitto vaatii paluuta uudistuksen alkuperäisiin tavoitteisiin, eli hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamiseen, kustannusten kasvun hillintään, palvelujen yhdenvertaisuuden ja saatavuuden parantamiseen, palveluintegraatioon sekä peruspalvelujen vahvistamiseen.

Vaatimukset ovat viime viikkoina saaneet laajaa kaikupohjaa, kun myös hallituspuolueiden edustajat ovat yhtyneet asiantuntijoiden ja oppositiopuolueiden kritiikkiin ja myöntäneet mallin sisältämät ongelmat ja riskit. On myös käynyt ilmi, että vain puolet maakuntajohtajista uskoo valtion budjettirahoituksen riittävän palveluihin.

– Nyt on kyse siitä, onko Juha Sipilällä selkärankaa rehellisesti myöntää virheensä ja punnita kaupallisen soten riskejä. Näin tärkeässä uudistuksessa ei voi olla kysymys ylpeydestä, Sipilän omista lehmänkaupoista tai huonosti tehdyn työn väkisin puolustamisesta. Kaupallinen sote toisi mukanaan ongelmia kymmeniksi vuosiksi ja siihen meillä ei ole varaa. Sipilällä on oltava rohkeutta viheltää tämä uhkapeli poikki nyt, kun siihen on vielä mahdollisuus, Andersson sanoo.