Hallituksen on aika haudata hallintarekisteri

Vasemmistoliiton kansanedustaja ja talousvaliokunnan jäsen Hanna Sarkkinen on tyytyväinen EU-komission linjaukseen, jonka mukaan Suomen ei tarvitse mahdollistaa suomalaisten omistusten hallintarekisteröintiä. Asiasta uutisoi tänään Helsingin Sanomat.

Sarkkisen mukaan hallintarekisteri pitää nyt haudata lopullisesti.

– Tämä omistusten salaamiseen tähtäävä sisukas zombi on kummitellut Suomessa jo useiden vuosien ajan. Nyt saatu komission linja toivon mukaan merkitsee, että se voidaan nyt haudata lopullisesti, Sarkkinen sanoo.

– Hallintarekisteri helpottaisi omistusten piilottamista ja sitä kautta veronkiertoa, sisäpiirikauppoja, korruptiota ja talousrikollisuutta. Siksi sitä ei tule mahdollistaa Suomessa eikä sallia suomalaisten omistusten hallintarekisteröintiä ulkomailla. Hallituksen tulee vetää esitys hallintarekisteristä pois eduskunnasta, Sarkkinen vaatii.

Komission uusi kannanotto selkeyttää, että Suomen ei tarvitse mahdollistaa suomalaisten omistusten hallintarekisteröintiä kotimaassa eikä ulkomailla.

– Valtionvarainministeriön virkamiehet ovat kokoomus- ja keskustapolitiikkojen säestyksellä väittäneet, että EU pakottaa Suomen avaamaan hallintarekisteröinnin. Nyt on osoitettu, että se ei pidä paikkaansa.

– Jos hallintarekisteriä vielä edistetään, on hallituspuolueiden turha piiloutua EU:n selän taakse. Niiden on myönnettävä, että kyse on ihan kotimaisesta halusta sallia omistusten salaaminen.

Sarkkinen haluaa nyt lopullisesti haudata hallintarekisterin ja muuttaa talousvaliokunnan pöydällä olevaa hallituksen esitystä siten, että siitä poistetaan hallintarekisteröinnin mahdollisuus ulkomailla.

– Terveessä taloudessa omistukset ovat julkisia. Salailun lisäämisen sijaan tulee Suomessakin edistää omistusten julkisuutta ja verojen asiallista maksua.

Suhtautuminen hallintarekisteriin ei ole jakautunut puhtaasti hallitus-oppositiojaon mukaisesti. Sarkkinen kiitteleekin talousvaliokunnan puheenjohtaja Kaj Turusta (ps.) ryhdikkäästä työstä hallintarekisterin estämiseksi.