Hallituksen näennäinen kompromissiesitys ei poista irtisanomislain ongelmia

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson pitää kestämättömänä hallituksen esittämiä päivitettyjä linjauksia irtisanomissuojan heikentämiseksi. Hallitus esitti tiistaiaamuna irtisanomissuojan heikentämisen rajaamista alle 10 hengen yrityksiin ja henkilöperusteisesta irtisanomisesta seuraavan karenssin lyhentämistä kuukaudella.

– Jos pienessä yrityksessä työskentelevä henkilö saa potkut uuden lain perusteella, seurauksena on työttömyysturvan menettäminen kokonaan kahdeksi kuukaudeksi. Tätä on mahdotonta pitää kohtuullisena –  saati minkäänlaisena aitona pyrkimyksenä kompromissiin, Andersson sanoo.

Andersson muistuttaa, että heikennyksen rajaaminen alle 10 hengen yrityksiin tarkoittaa edelleen laajaa työehtoihin kohdistuvaa heikennystä, joka asettaa yli 100 000 työntekijää muita heikompaan asemaan.

– Hallitus ei näytä kuunnelleen ollenkaan sitä kritiikkiä, jossa on edellytetty lainsäädännön kohtelevan työntekijöitä tasapuolisesti. Toteutuessaan hallituksen esitys tarkoittaisi edelleen, että yrityksen koko määrittää työntekijän työsuhdeturvaa. Suomeen ei tule rakentaa kahden kerroksen työmarkkinoita.

Lukuisat ammattiliitot ovat vastaamassa järjestöllisillä toimilla irtisanomissuojan heikentämiseen. Andersson pitää ymmärrettävänä, että nyt esitetty näennäiskompromissi ei riitä rauhoittamaan työmarkkinatilannetta.

– Kun keskustelun aikana on käynyt jos selväksi, että näyttöä uudistuksen työllisyysvaikutuksista ei ole, on tässä tilanteessa hankkeen peruminen ainoa vastuullinen ratkaisu. Työmarkkinarauha on nyt asetettava hallituksen arvovallan edelle.