Hallitus heikentää taloutta ja lisää työttömyyttä

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän tiedote 14.12.2015

Vasemmistoliitto painottaa, että työllisyysasteen nostaminen ja työttömyyden vähentäminen ovat ainoat keinot tasapainottaa julkistaloutta ja vähentää velkaantumista. Kansanedustaja Li Andersson sanoi ensi vuoden talousarviokeskustelun ryhmäpuheessaan, että hallituksen tekemät menoleikkaukset ja pakkolait vain syventävät taantumaa.

– Hallituksen arviot paketin työllisyysvaikutuksista ovat ylioptimistisia ja ylimitoitettuja. Yksikään lausunnonantaja ei ole tukenut hallituksen arviota yli 30 000 uudesta työpaikasta, huomautti Andersson.

Andersson pitää suurten menoleikkausten lisäksi huonona säästöjen epäoikeudenmukaista kohdentamista. Huolestunut hän on myös siitä, että leikkauspolitiikan kokonaisvaikutuksia eri väestöryhmiin ei ole selvitetty.
– Miten kaikki nämä päätökset vaikuttavat lapsiköyhyyteen ja perheiden eriarvoisuuteen? Selvityksen tarve on myös paljon sairastavien ja pienituloisten eläkeläisten kohdalla.
Vasemmistoliiton mielestä on pikaisesti kehitettävä menetelmiä poliittisten päätösten kokonaisvaikutusten arviointiin. Politiikan pitää perustua tietoon, ei mutu-tuntumaan ja virheellisiin prosenttilukuihin.

Erityisen ongelmallisia ovat Anderssonin mukaan leikkaukset, jotka kohdistuvat koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Nuorisotakuun kohtalo on suuri pettymys, samoin kehitysyhteistyörahoista leikkaaminen.

Andersson ehdottaa, että laaditaan pitkäjänteinen koulutuspoliittinen strategia yhteistyössä koulutuskentän kanssa. Samalla turvataan perustutkimukselle ja korkeakouluille riittävä rahoitus ja annetaan korkeakouluille työrauha keskittyä tutkimukseen ja opetukseen.

– Leikkausten sijaan tarvitaan kasvua ja työllisyyttä vahvistavia toimia. Vasemmistoliitto on ehdottanut muun muassa yleisen arvonlisäveron määräaikaista alentamista kahdella prosenttiyksiköllä työllisyyden parantamiseksi, muistutti Andersson.

Lue koko puhe täältä.

Lisätietoja: Li Andersson, puh. 040 5088 697