Hallitus laiminlyö toimeentulotuki-asiakkaiden perusoikeudet

Vasemmistoliiton kansanedustaja Paavo Arhinmäki on jättänyt kirjallisen kysymyksen Kelan maksaman perustoimeentulotuen edelleen jatkuvista ongelmista. Toimeentulotukihakemuksien määrä on jatkanut kasvuaan, eikä Kelalle ole vieläkään turvattu riittäviä resursseja hakemuksien käsittelyyn.

Arhinmäki pitää käsittämättömänä, että ensi vuoden budjetissa Kelan valtionosuus on jäämässä 18 miljoonaa euroa Kelan esittämää resurssitarvetta pienemmäksi. Kelan mukaan tämä uhkaa pahentaa tilannetta ensi vuonna.

– Näitä ongelmia on jatkuvasti nostettu esiin niin mediassa kuin eduskunnassakin, mutta hallitus ei näytä edes piittaavaan ihmisten perustuslaillisesta oikeudesta välttämättömään toimeentuloon, Arhinmäki sanoo.

Kesäkuusssa Kelan toimihenkilöt ry kirjelmöi Kelan johdolle perustoimeentulotuen tilanteesta. Kirjelmän mukaan etuus on ollut Kelan hoidettavana jo 1,5 vuotta ja henkilöstöresurssit ovat olleet jatkuvasti riittämättömiä. Myös työntekijöiden perehdytys ja koulutus ovat olleet puutteellisia ja lyhytkestoisia.

Yksi toimeentulotuen Kela-siirron seuraus on ollut perusosaan tehtävien leikkauksien moninkertainen yleistyminen. Kun aiemmin alentamispäätöksiä tehtiin vuosittain muutamia tuhansia, vuonna 2017 niitä oli jopa 24 000 kappaletta.

Jättämässään kirjallisessa kysymyksessään Arhinmäki penää hallitukselta vihdoinkin vastausta Kelan henkilöstön esittämään huoleen resurssien riittävyydestä.