Hiilitullit Pariisin ilmastosopimuksen ulkopuolisille maille

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä teki tänään aloitteen, jossa esitetään, että EU:n tulisi asettaa hiilitullit Pariisin ilmastosopimuksen ulkopuolisille maille. Hiilitulli määräytyisi tuotteille EU:n rajalla tuotannossa syntyneiden kasvihuonekaasupäästöjen perusteella. Näin myös EU:n ulkopuolisille hiilidioksidipäästöille voitaisiin asettaa hinta, vaikka tuottajamaa ei sitä itse tekisikään.

Ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja, Vasemmistoliiton kansanedustaja Silvia Modigin mukaan hiilitulleilla edistettäisiin ilmastonmuutoksen torjuntaa.

– Eurooppa on merkittävä markkina-alue ja hiilitullit toimisivat kannusteena, jotta Yhdysvaltojen hallinto peruisi aikeensa irtautua Pariisin sopimuksesta. Lisäksi ne heikentävät muiden maiden houkutusta irtautua sopimuksesta Yhdysvaltojen perässä. Jos Yhdysvallat kuitenkin eroaa Pariisin ilmastosopimuksesta, hiilitulleilla voidaan tasata pelikenttää, jotta yhdysvaltalaiset tuotteet eivät saisi kilpailuetua siksi, että muut maat panostavat päästövähennyksiin.

– Suomen pitäisi ottaa ilmastojohtajan rooli EU:ssa ja edistää hiilitulleja. Kuten valtiovarainministeri Petteri Orpo totesi eduskunnan kyselytunnilla, globaaleissa päätöksissä on pidettävä kirkkaana mielessä päästöjen vähentäminen, mutta turvattava sujuva kauppa. Hiilitullit toimisivat juuri näin, ne parantaisivat eurooppalaisen teollisuuden kilpailuasemaa ja edistäisivät ilmastonmuutoksen torjuntaa, talousvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Hanna Sarkkinen sanoo.

Vasemmistoliiton kaikki kansanedustajat allekirjoittivat toimenpidealoitteen, jossa ehdotetaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin EU:ssa hiilitullien asettamiseksi Pariisin ilmastosopimuksen ulkopuolisille maille. Vasemmistoliitto ehdotti hiilitulleja jo viime syksynä, heti presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeen. Viimeksi hiilitulleja julkisuudessa ehdotti Ilmastopaneelin puheenjohtaja, ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen.