Itsenäisyyspäivän yhteenotot selvitettävä

Kansanedustaja Matti Semin tiedote 8.12.2015

Kansanedustaja Matti Semi on huolissaan itsenäisyyspäivän väkivaltaisiksi kärjistyneistä yhteenotoista poliisin ja mielenosoittajien välillä. Poliisi ampui sunnuntaina äärioikeistolaista 612-soihtumarssia vastustaneita mielenosoittajia paineilma-aseella Helsingissä. Poliisin mukaan mielenosoittajat olivat heitelleet mellakkapoliisia ennen voimankäyttöä kivillä ja pulloilla.

Semi vaatii, että kaikkien osapuolien toiminta selvitetään perusteellisesti, sillä tilanteiden kärjistymisellä väkivaltaisiksi on kauaskantoisia seurauksia.

– Väkivallan käyttö niin mielenosoittajien kuin poliisinkin taholta vaikuttaa suoraan siihen, uskaltavatko ihmiset enää osallistua mielenosoituksiin. Olemme nähneet tänä syksynä useita, suuria väkijoukkoja kokoavia poliittisia tapahtumia. Siksi onkin erittäin tärkeää, että myös jatkossa kaikki mielenosoittajat vauvasta vaariin tuntevat olonsa turvalliseksi. Itsenäisyyspäivän tapahtumat eivät ole omiaan lisäämään turvallisuuden tunnetta. Mielenosoittaminen kun on lopulta kansalaisten perusoikeus ja poliisin tehtävä on turvata kaikki mielenilmaukset, Matti Semi sanoo.

Poliisi käytti itsenäisyyspäivänä ensimmäisen kerran mielenosoituksessa Suomessa asetta. Poliisin käyttämästä asetyypistä tiedetään, että se voi olla tappavan vaarallinen. Poliisi on kertonut käyvänsä itsenäisyyspäivän tapahtumat läpi sisäisesti.

– Väkivallan käyttö mielenosoittajien osalta aiheuttaa sen, että poliisit joutuvat ottamaan voimakkaat keinot käyttöön. Tämän jälkeen konflikti on valmis. Toivoisin laajempaa selvitystä paineilma-aseen käytöstä itsenäisyyspäivänä, sillä poliisin kynnys käyttää asetta on pidettävä todella korkealla. Erityisesti kaivattaisiin tietoa, miksi asetta päätettiin käyttää muiden keinojen sijaan juuri nyt, Matti Semi toteaa.

Lisätietoja: Matti Semi, 050 513 0688, matti.semi@eduskunta.fi