Jari Myllykosken pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro välikysymyskeskustelussa 8.5.2018

Jari Myllykosken pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro 8.5.2018 kokonaisuudessaan:

Arvoisa puhemies,

Työsuhdeturvan heikentäminen näkyy satojen tuhansien suomalaisten työntekijöiden arjessa. Nyt kysytään, uskallanko puuttua häirintään tai epäasialliseen kohteluun työpaikallani ja uskallanko pitää oikeuksistani kiinni?

Uskallanko perustaa perheen ja rakentaa tulevaisuuttani vai olenko tuomittu ikuisiin pätkätöihin? Nämä ovat niitä kysymyksiä, joita työntekijät ja erityisesti nuoret naiset nyt kysyvät.

Työsuhdeturva onkin merkittävä tasa-arvokysymys. Määräaikaiset työsuhteet kasaantuvat jo tällä hetkellä nuorille naisille ja raskaana olevien syrjintä on todellinen ongelma. Työmarkkinat huutavat tasa-arvoremonttia, mutta hallitus on kääntänyt katseensa menneisyyteen ja aikoo pahentaa ongelmia entisestään. Kahdenkymmenen vuoden luottamusmies- ja toimitsija-kokemuksella uskallan sanoa, että näin ei rakenneta parempaa työelämää.

Arvoisa puhemies,

Suomalainen yhteiskunta ja työelämä kaipaavat nyt uudistamista enemmän kuin koskaan. Teknologinen kehitys vaatii meitä nostamaan osaamistasoamme ja rakentamaan uusia yhteisiä pelisääntöjä. Politiikan pitää pystyä vahvistamaan kansalaisten kaikkinaista turvallisuuden tunnetta ja luottamusta parempaan tulevaisuuteen.

Valitettavasti tämä hallitus ei ole halunnut uudistaa suomalaista yhteiskuntaa, eikä työelämää tasa-arvoisesti. Sen sijaan käskyt on otettu EK:lta ja lopulta on vaadittu asioita joita edes EK ei itse enää kehtaa vaatia.

Välttämätön perhevapaauudistus on jätetty tekemättä, eikä yritystukien passiivimallia ole haluttu uudistaa innovaatioiden ja kasvun tukemiseksi.

Sosiaaliturvaa ei ole päivitetty tälle vuosituhannelle vaan sitä on leikattu ja siitä on tehty entistä byrokraattisempaa. Norminpurkutalkoot ovat jääneet parkkikiekkoihin.

Uudistuksien sijasta hallitus on leikannut koulutuksesta ja tutkimuksesta. Hallitus on valinnut puolensa, – ajamalla palkkoja ja työehtoja polkevaa työmarkkinapolitiikkaa ja työajan pidentämistä. Tällainen politiikka tuoksuu vahvasti 1800-luvun kehruukoneiden ajalta, eikä vastaa tekoälyn ja automaation kaltaisiin uusiin ilmiöihin.

Arvoisa puhemies,

Yltiö konservatiivisella politiikalla on heikennetty Suomen tulevaisuuden kasvupotentiaalia. Erityisesti nuorten uskoa poliittiseen päätöksentekoon on vaurioitettu pysyvästi. Kokoomuksen ja Keskustan vaalien alla antama koulutuslupaus oli Suomen historian suurin poliittinen petos.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt vaan nyt nuoret joutuvat jälleen kerran pettymään kun työsuhdeturvaa ollaan yksipuolisesti heikentämässä – jopa perustuslain vastaisesti. Näin siitä huolimatta, että työministeri Lindström vielä tammikuussa väitti, ettei irtisanomissuojaan olla puuttumassa.

Heikennykset ovatkin osa elinkeinoelämän lobbareiden sanelemaa vanhanaikaista sulle–mulle-politiikkaa. Yritystuet sulle, veronalennukset mulle. Nuorille ja tuleville sukupolville jää maksajan ja kärsijän rooli.

Arvoisa puhemies,

Suomessa irtisanomissuoja on jo nyt keskeisiä kilpailijamaita, kuten Saksaa ja Ruotsia heikompi. Tutkimustieto ei tue käsitystä, jonka mukaan irtisanomissuojaa heikentämällä nostettaisiin työllisyyttä.

Työsuhdeturvan heikennykset eivät siis ole toimivaa työllisyyspolitiikkaa vaan jatkumoa porvarihallituksen vanhakantaiselle ideologiselle linjalle. Tämä on vastakkainasettelun linja, joka nojaa menneisyyden maailmaan.

Leikkauksien ja heikennyksien sijasta suomalaiset työntekijät ja erityisesti nuoret tarvitsevat nyt tulevaisuuden uskoa. Suomalaiset tarvitsevat hallituksen, jolla on rohkeutta uudistuksiin ja joka toimii, eikä pelkästään puhu tasa-arvon puolesta. Siksi nykyisen hallituksen on tullut aika väistyä. Kannatan edustaja Lindtmanin esittämää epäluottamuslausetta.