Loppu maksuhäiriömerkintäisten syrjimiselle

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote 12.12.2014

Vasemmistoliiton satakuntalainen kansanedustaja Jari Myllykoski on jättämässä lakialoitteen, jossa pankit velvoitetaan antamaan verkkopankkitunnukset myös maksuhäiriömerkinnän saaneille. Tällä hetkellä pankit eivät aina toimi näin, vaan pakottavat maksuvaikeuksissa olevat kalliiden konttoripalveluiden käyttäjiksi.

– Pankin tunnuksista sähköiseen asiointiin on muodostunut alati kasvava tunnistautumisväline erilaisilla palvelusivustoilla. Verkkopankkitunnusten epääminen maksuhäiriöisiltä vain lisää heidän talousahdinkoaan, sillä laskujen maksu pankin konttorissa maksaa n. 5 euroa/lasku. Lisäksi pankit ovat rajoittaneet konttoripalveluiden asiointiaikoja, Myllykoski toteaa.

Lakialoitteessa esitetään muutettavaksi luottolaitostoiminnasta annettua lakia niin, että verkkopankkitunnusten myöntäminen kaikille kuluttajille turvattaisiin lisäämällä lakiin, että pankki voisi kieltäytyä verkkopankkitunnusten myöntämisestä vain erittäin painavan perusteen vuoksi.

– Asiakkaan maksuhäiriömerkintä ei voine täyttää nykyisessäkään laissa tarkoitettua painavaa perustetta verkkopankkitunnuksen epäämiselle, mutta koska näin edelleen tapahtuu, tarvitaan lakiin tiukennus, Myllykoski sanoo.

Lakialoitteessa pankit määrättäisiin myös maksamaan seuraamismaksun Finanssivalvonnalle, mikäli ne eivät myönnä verkkopankkitunnuksia maksuhäiriömerkintään vedoten.

Koko lakialoite on luettavissa osoitteessa http://www.jarimyllykoski.com/images/stories/la_luottolaitos.pdf

Lisätietoa: Kansanedustaja Jari Myllykoski, puh. (09) 432 3119, jari.myllykoski@eduskunta.fi