Myllykoski vaatii suuryritysten verokikkailua kuriin

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote 18.12.2014

Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski vaatii suuryritysten verokikkailua kuriin. Myllykoski kirjoittaa blogissaan, että esimerkiksi Fortum on saanut verosuunnittelun avulla 400 miljoonan euron hyödyt itselleen. Jos tuo summa olisi ollut valtion verotulona, olisi valtion ensi vuoden talousarvio paremmissa kantimissa.

– Eduskunta tuskailee tällä viikolla valtion tulevan vuoden talousarvion parissa. Jos nyt laitettaisiin maksuun Fortumin vuodesta 2008 saama 400 miljoonan ”verosuunnittelulla” saatu hyöty, voitaisiin sillä perua lapsilisäleikkaus, kansaneläkeindeksin jäädytys ja liikennemäärärahojen leikkaus vuodeksi, kirjoittaa Myllykoski.

Fortum ei ole ainoa suuryritys, joka luistelee verojen maksusta veroparatiisien avulla. Periaatteessa verotuksen välttely on laissa kielletty. Lakia ei kuitenkaan ole sovellettu kansainvälisten konsernien rahoituskikkailuihin.

– Verohallinnon uskottavuus asian selvittäjänä on olematon, sillä eduskunnan apulaisoikeusasiamies on katsoi verottajan rikkoneen lakia sen tutkittua leväperäisesti ja hitaasti Suomen suurimmassa veroparatiisikäryssä, jossa yhteensä 50-60 miljoonaa euroa sijoitettiin verojen välttämiseksi liechtensteinilaiseen pankkiin, sanoo Myllykoski blogissaan.

Veroparatiisien käytön estäminen edellyttää EU-tasoista lainsäädäntöä. Tätä Suomen tulee Myllykosken mielestä vaatia.

Aiheesta lisää Jari Myllykosken blogissa sekä Satakunnan työssä 18.12.2014. http://jarimyllykoski.com/blogi/421-joku-raja-suuryritysten-verokikkailulle

Lisätietoja: Kansanedustaja Jari Myllykoski, puh. (09) 432 3119, jari.myllykoski@eduskunta.fi