Työmarkkinat kovassa paikassa

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote 11.12.2014

Vasemmistoliiton satakuntalainen kansanedustaja Jari Myllykoski kirjoittaa blogissaan suomalaisen työelämän olevan ratkaisujen paikassa. Edessä on kääntyminen joko toimivan työelämän ja taloudellisen kasvun tielle, tai putoaminen yhä syvemmälle kaivoon työnantajien sanelun ja kyykytyksen myötä. Kevään eduskuntavaalit tulevat pitkälti ratkaisemaan suunnan.

Myllykosken mukaan EK:n uuden johtajan Matti Alahuhdan ja pääministerin yrittäjäpoliittisen neuvonantajan, kansanedustaja Eero Lehden lausunnot kertovat heidän halustaan määrittää pelisäännöt uusiksi kuuntelematta työntekijöitä. Sampo-Rosenlewin päätös kieltää puoluepoliittisten lehtien tuominen tiloihin edustaa sekin piittaamattomuutta työntekijöiden oikeuksista. Lisäksi ABB:n pääluottamusmiehen erottaminen koettelee työmarkkinajärjestelmän rajoja.

– Ilman rohkeita yrittäjiä meillä ei olisi leipää, mutta työntekijöiden kyykytys ja sananvapauden loukkaaminen ei edistä teollisuuden toimintaedellytyksiä. Työmiehen nöyryyttäminen ei tuo yhtään uutta työpaikkaa, Myllykoski kirjoittaa.

– Kevään eduskuntavaaleissa ratkaistaan, lähteekö Suomi parantamaan työelämän toimivuutta ja luomaan kasvua, vai putoammeko yhä syvemmälle kaivoon joidenkin työnantajien vanhanaikaisten oppien myötä.

Aiheesta lisää Jari Myllykosken blogissa ja Satakunnan Työssä 11.12.2014: http://jarimyllykoski.com/blogi/419-erikoisia-uutisia-tyoemarkkinoilta

Lisätietoa: Kansanedustaja Jari Myllykoski, puh. (09) 432 3119, jari.myllykoski@eduskunta.fi