”Kahden miljardin verokevennykset ovat teille tärkeämpiä kuin pienituloisimmilta leikkaamisen lopettaminen”

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mukaan tuoreet ikäluokkatutkimukset osoittavat, että hyvinvointivaltio on epäonnistunut sen tärkeimmässä tehtävässä, köyhyyden kierteen katkaisemisessa.

Vaikka suurimmalla osalla suomalaisista perheistä menee hyvin, kasautuu köyhyys ja huono-osaisuus ja se periytyy usein myös seuraaville sukupolville. Andersson piti vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron keskustelussa opposition vaihtoehtobudjeteista eduskunnassa tiistaina.

Anderssonin mielestä hallituksen tekemät ratkaisut kertovat arvovalinnasta, jossa köyhyyden ja syrjäytymisen syitä ei ole haluttukaan ratkaista.

– Lähes kahden miljardin verokevennykset ovat olleet teille tärkeämpiä kuin kaikista pienituloisimmilta leikkaamisen lopettaminen. Te ette onnistuneet leikkaamaan yritystukia edes euron vertaa, mutta koulutuksesta te leikkasitte miljardin, Andersson syytti hallitusta.

Vasemmistoliiton omassa vaihtoehtobudjetissa tärkeimmiksi arvoiksi nousevat tasa-arvo, sivistys ja ympäristö. Vasemmistoliitto panostaisi yli miljardin sosiaaliturvan vahvistamiseen, opintotuen, työttömyysturvan ja pienten eläkkeiden tasokorotuksiin sekä perusterveydenhuollon ja julkisten hyvinvointipalveluiden vahvistamiseen.

Uudistukset rahoitetaan kiristämällä varallisuus- ja osinkoverotusta, perumalla kiky-sopimuksen aiheuttamat työntekijöiden maksukorotukset sekä karsimalla ympäristölle haitallisia tukia.

– Joutuisivatko yli 100 000 euroa vuodessa tienaavat, suuryritykset ja suuria pääomatuloja saavat maksamaan enemmän veroja kuin nyt? Kyllä joutuisivat. Mutta samalla 58 000 ihmistä nousisi köyhyydestä, ja kaikki alle 6500 euroa kuussa tienaavat hyötyisivät, Andersson sanoi.

– Toisin kuin tämä hallitus – joka ennen vaaleja lupasi olla koskematta pienituloisten perusturvaan ja koulutukseen, mutta vaalien jälkeen leikkasikin näistä kaikista eniten – me olemme valmiita sanomaan ketkä meidän mielestä voivat maksaa nykyistä enemmän. Ja ketkä jo ovat joutuneet maksamaan aivan liian kovan hinnan.

Vaihtoehtobudjetit tuovat Andersson mielestä hyvin esiin puolueiden isot linjaukset.

– Vaihtoehtobudjetit tekevät näkyväksi ja konkreettiseksi erot puolueiden välillä. Ne osoittavat, mikä on kenellekin tärkeää. Hallituksen valinta on ollut eriarvoisuutta kasvattavat verokevennykset. Meidän valintamme on inhimillinen ja oikeudenmukainen Suomi, Andersson sanoi.

Li Anderssonin pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan

Vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetti vuodelle 2019